خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 02 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

تنها 28درصد رشته های آموزشی متناسب با نیاز شغلی بازارکار است

تسنیم | اقتصادی | سه شنبه، 02 اردیبهشت 1404 - 09:12
عدم توجه به تناسب آموزش ها با رسته های اولویت دار در کشور، یکی از عوامل تأثیرگذار در فقر مهارتی بوده است.
مهارتي،فقر،رسته،اولويت،اشتغال،عوامل،آموزشي،نيروي،جوانان

به گزارش خبرنگاراقتصادی خبرگزاری تسنیم‌, در سال‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر بیکاری در جوامع مختلف، فقر مهارتی بوده است.
فقر مهارتی به معنای نداشتن یا کمبود مهارت‌های لازم برای ورود و رقابت در بازار کار است.
این پدیده به‌ویژه در میان جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بسیار رایج است و یکی از دلایل اصلی شکاف بین آموزش و اشتغال به شمار می‌رود.
طبق بررسی ها مهمترین دلایل فقر مهارتی، ضعف نظام آموزشی در مهارت‌محوری، نبود دوره‌های کارآموزی و عملی کافی، عدم آشنایی جوانان با نیازهای واقعی بازار کار و کمبود مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای مؤثر است.
از پیامدهای فقر مهارتی می توان به افزایش نرخ بیکاری، به‌ویژه در میان جوانان،کاهش بهره‌وری نیروی کار،افزایش نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی ومهاجرت نیروی کار ماهر به کشورهای دیگر (فرار مغزها) اشاره کرد.
بررسی ها بیانگر این است که عدم توجه به تناسب آموزش ها با رسته های اولویت دار در کشور، یکی از عوامل تأثیرگذار در فقر مهارتی بوده است.
در تحلیل عملکرد نهادهای آموزشی در تناسب عرضه و تقاضای نیروی کار با رسته های اولویت دار در کشور، به طور میانگین تنها 28درصد رشته های آموزشی مرتبط با رسته های اولویت دار بوده است که می تواند در فقر مهارتی نیروها در کشور تإثیر گذار باشد.
در راستای برنامه ریزی اشتغال در سطح استان در طرح تکاپو، با درنظر گرفتن مجموعه ای از عوامل و معیارهای کلیدی آن و نیز با استفاده از دیدگاه های خبرگان استانی در بخش های مختلف صنعت، معدن ، خدمات و بازرگانی و کشاورزی رسته های دارای بیشترین ظرفیت رشد از نظر ارزش افزوده و اشتغال، منابع و محیط زیست و رقابت پذیری منطقه ای و ملی و رسته های مزیت دار استان شناسایی و چند رشته اولویت دار انتخاب شده اند.
انتهای پیام/