8 هزار کیلومتر از راههای کردستان غیراستاندارد است - تسنیم
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان، گفت: بیش از 8 هزار کیلومتر از راه های استان غیراستاندارد است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، کیومرث حبیبی ظهر امروز در آیین تودیع و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کردستان که در محل سالن جلسات مجتمع فجر برگزار شد، با بیان اینکه جادههای کردستان یکی از پرریسکترین جادههای کشور است، اظهار داشت: استان کردستان نیازمند ارتقای زیرساختها است.
وی گفت: نبود حتی یک کیلومتر آزادراه، پایین بودن شاخص بهرهمندی راه آسفالته روستایی و نبود استانداردهای جادهای از دغدغههای حوزه حمل و نقل استان است که نیازمند توجه ویژه است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان بیان کرد: براساس بررسیهای سازمان راهداری و حمل و نقل کشور، ضریب ریسکپذیری جادههای کردستان بالاست و بیش از 8 هزار کیلومتر از راههای استان غیراستاندارد است.
27 درصد از روستاهای کردستان از راه دسترسی محروم هستند
وی از نبود آزادراه در کردستان انتقاد کرد و افزود: علیرغم احداث 475 کیلومتر جاده روستایی در سه سال اخیر، هنوز 27 درصد روستاهای بالای 20 خانوار از داشتن راه دسترسی مناسب محروم هستند و 8 درصد با میانگین کشوری فاصله دارند.
حبیبی بیان کرد: گرچه اقدامات مناسبی در حوزه عمران راههای استان انجام شده اما با این وجود، وضعیت جادههای کردستان مطلوب نیست و این موضوع وظیفه ما را دوچندان میکند.
راهداری باید در طول ایام سال به صورت گسترده در حوزههای مختلف اعم از توسعه راههای روستایی، حمل و نقل بار و مسافر، نگهداری و بهسازی جادهها، پایانههای مرزی و ستاد سفر خدمت ارائه دهد.
وی با اشاره به هوشمندسازی جادهها، گفت: کردستان در دهه 90، از نظر کشتههای جادهای رتبه 26 و 27 کشور را داشت که با اقدامات انجام شده در سالهای 1401 و 1402 به جایگاه چهارم کشور رسید.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان خاطرنشان کرد: طبق بررسیهای انجام شده، بیش از 49 هزار نفر در 205 روستای استان مهاجرت معکوس روستایی داشتهاند!
که نشان از ضریب همبستگی بالا بین خدمات روستایی و سکونت در آن نقاط دارد.
حبیبی با اشاره به جایگاه مرزی استان یادآور شد: باید توسعه خدمات مرزهای باشماق مریوان و سیرانبند بانه و توسعه شبکه بزرگراهی شمال غرب-جنوب غرب به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
انتهای پیام/481/