خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 02 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ضرورت بازنگری در گفتمان تربیتی و علمی مدارس

مهر | استان‌ها | سه شنبه، 02 اردیبهشت 1404 - 19:12
قزوین - مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین گفت: شیوه تعامل با خانواده‌ها و نحوه ارائه محتواهای آموزشی و گفتمان تربیتی و علمی مدارس باید مورد بازنگری قرار بگیرد.
تأكيد،اصغري،آموزشي،يادگيري،مديران،ايجاد،معلمان،جامعه،يادگيرن ...

به گزارش خبرنگار مهر، حسنعلی اصغری بعدازظهر سه‌شنبه در دوره توانمندسازی مدرسین آموزش خانواده استان قزوین با تأکید بر اهمیت توجه به ساختارهای سازمانی مدارس و نقش حیاتی انجمن‌ها و شوراهای آموزشی اظهار کرد: شیوه تعامل با خانواده‌ها و نحوه ارائه محتواهای آموزشی باید مورد بازنگری قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه برخی مدیران، تنها خود را به‌عنوان رکن تصمیم‌گیرنده می‌دانند، گفت: نادیده‌گرفتن ارکان قانونی مانند شورای معلمان، شورای مالی و انجمن اولیا و مربیان، موجب اختلال در نظام مدیریتی مدرسه و کاهش اثربخشی فعالیت‌ها می‌شود.
اصغری افزود: امروز در شرایطی هستیم که دسترسی به اطلاعات فراگیر شده، اما هنوز شکل‌گیری نیاز و تمایل به یادگیری در خانواده‌ها ضعیف است.
تا وقتی نیازی در ذهن فرد ایجاد نشود، آموزش معنا و اثری ندارد.
این مسئول با تشریح مفهوم «برهم‌زدن تعادل شناختی»، آن را راهکاری مؤثر برای ایجاد احساس نیاز دانست و گفت: وقتی تنشی شناختی در ذهن افراد ایجاد شود، برای رسیدن به تعادل دوباره به دنبال یادگیری و مشاوره می‌روند.
اینجا نقش مدیران و مربیان کلیدی است؛ باید با ایجاد تلنگرهای فکری زمینه‌ساز این حرکت شوند.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان قزوین با تأکید بر لزوم نوآوری در ارائه مطالب در جلسات آموزشی، از همه فعالان این حوزه خواست تا از ارائه مطالب تکراری پرهیز کرده و همواره بر اساس یافته‌های جدید علمی سخن بگویند.
وی گفت: یادگیری باید همیشگی باشد و سازمان آموزش‌وپرورش باید به سازمانی یادگیرنده تبدیل شود.
اصغری بر اهمیت آموزش‌های پیشگیرانه تأکید کرد و افزود: گاهی یک جمله درست می‌تواند یک نوجوان را از خطر آسیب‌های اجتماعی، نجات دهد.
این مسئول با اشاره به افزایش آسیب‌پذیری روانی در جامعه، از همه فعالان حوزه تربیت خواست تا در جلسات خود به افزایش تاب‌آوری، کاهش مقایسه‌گری و ترویج سبک زندگی آگاهانه بپردازند.
وی با بیان اینکه جامعه امروز در حال گذار از یک پارادایم فرهنگی و اجتماعی است، تأکید کرد: ما مسئولیتی سنگین در این مسیر بر دوش داریم.
رسالت آموزش‌وپرورش در چنین دوره‌ای، هدایت جامعه به‌سوی ثبات و تحول آگاهانه و علمی است.
اصغری، بر اهمیت توجه به جزئیات کوچک اما اثرگذار در محیط آموزشی تأکید کرد و هشدار داد که بی‌توجهی به این موارد می‌تواند به بحران‌های جدی منجر شود.
وی غلبه تفکر احساسی بر منطقی را یکی از چالش‌های فعلی جامعه دانست و بر ضرورت افزایش تاب‌آوری و آمادگی برای مواجهه با بحران‌ها تأکید کرد.
اصغری خواستار توجه به «پیش نشانه‌ها» در برنامه‌ریزی‌های آموزشی شد تا قبل از وقوع بحران‌ها، اقدامات پیشگیرانه مؤثر انجام شود.
این مقام مسئول نقش کلیدی معلمان و مدیران را در ایجاد انگیزه برای یادگیری و تعمیق تفکر در مخاطبان بسیار مهم دانست.
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان، بر لزوم گفتمان علمی و برنامه‌محوری در تحول آموزش تأکید کرد و گفت: تحقق تغییرات پایدار در سیستم آموزشی نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و مشارکت مستمر مدیران و معلمان است.
وی همچنین بر لزوم تبدیل سازمان آموزش‌وپرورش به یک «سازمان یادگیرنده» تأکید کرد و گفت: تا زمانی که خود ما یادگیرنده نباشیم، نمی‌توانیم در تربیت نسل آینده موفق عمل کنیم.
اصغری مسئولیت معلمان و مدیران را در الگو بودن برای رشد، یادگیری و آینده‌نگری یادآور شد.