خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 02 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان جامعه المصطفی و دانشگاه ملی مهارت

مهر | استان‌ها | سه شنبه، 02 اردیبهشت 1404 - 21:24
قم- تفاهم نامه همکاری میان جامعه المصطفی العالمیه و دانشگاه ملی مهارت، با حضور روسای دو مرکز به امضا رسید.
دانشگاه،المصطفي،مهارت،ملي،جامعه،ارائه،رئيس،علمي،المللي،آموزش ...

به گزارش خبرگزاری مهر، تفاهم نامه همکاری میان جامعه المصطفی العالمیه و دانشگاه ملی مهارت، با حضور رؤسای دو مرکز در قم به امضا رسید.
آیت الله علی عباسی رئیس جامعه المصطفی در ابتدای این جلسه با خوشامدگویی به آقای زمانی، رئیس دانشگاه ملی مهارت و دیگر مسئولان این دانشگاه، به معرفی جامعه المصطفی پرداخت و ابراز داشت: حوزه علمیه قم پیش از انقلاب نیز پذیرای دانش پژوهان بین المللی بود؛ اما تعداد آنان از چند صد نفر از طلاب کشورهای همسایه تجاوز نمی‌کرد.
پس از انقلاب اسلامی، موج گسترده‌ای از علاقه مندان به تحصیل علوم حوزوی در سراسر جهان پدید آمد که زمینه ساز تشکیل جامعه المصطفی گردید.
رئیس جامعه المصطفی ادامه داد: جامعه المصطفی بخش بین الملل حوزه علمیه به شمار می‌آید و عضویت اتحادیه‌های معتبر دانشگاهی بین المللی را در اختیار داشته و واحدهای آن در داخل و خارج از کشور، پذیرای ده‌ها هزار فراگیر از حدود ۱۳۰ ملیت مختلف هستند.
وی با اشاره به ارائه حدود ۲۰۰ رشته، گرایش و مقطع در جامعه المصطفی در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی اسلامی و رشته‌های زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی، خاطرنشان کرد: رشته‌های جامعه المصطفی دارای تاییدیه وزارت علوم بوده و مدارک المصطفی نیز توسط همین وزارت صادر و به دانش آموختگان ارائه می‌گردد.
در کنار نظام دانشگاهی، برای طلاب جامعه المصطفی امکان تحصیل در نظام سطوح حوزوی نیز فراهم است.
آیت الله دکتر عباسی، آموزش زبان فارسی به فراگیران را یکی از ویژگی‌های آموزشی المصطفی برشمرد و افزود: المصطفی فعال‌ترین مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در جهان به شمار می‌آید و تا کنون ده‌ها هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، به واسطه تحصیل در جامعه المصطفی این زبان را آموخته‌اند.
وی در ادامه به معرفی بخش آموزش‌های غیرحضوری و دوره‌های آموزش کوتاه مدت المصطفی پرداخت و گفت: دانشگاه مجازی المصطفی به صورت غیرحضوری برخی رشته‌ها را به چندین زبان تا مقطع کارشناسی ارشد به فراگیران ارائه می‌نماید و مؤسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی نیز سالانه میزبان هزاران نفر از اساتید، دانشجویان و فعالان علمی و فرهنگی از سراسر جهان است.
رئیس المصطفی، پذیرش طلاب از مذاهب مختلف اسلامی را از دیگر ویژگی‌های این مرکز علمی بین المللی برشمرد و یادآور شد: بخش قابل توجهی از فراگیران در واحدهای داخل و خارج از کشور المصطفی را برادران و خواهران اهل سنت تشکیل می‌دهند که این رویکرد، ادامه دهنده راهبرد وحدت اسلامی و تقریب مذاهب در انقلاب اسلامی است.
وی با اشاره به سهم چشمگیر بانوان در فعالیت‌های علمی و آموزشی جامعه المصطفی، ادامه داد: جامعه‌المصطفی علاقه مند به توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی است و تا کنون نیز با صدها دانشگاه و مرکز علمی داخلی و بین المللی تفاهم نامه و قرار همکاری به امضا رسانده است.
امیدواریم امضای تفاهم نامه جدید میان المصطفی و دانشگاه ملی مهارت، موجب افزایش سطح همکاری‌های دوجانبه گردد.
زمانی نیز در ادامه با ابراز خرسندی از دیدار با رئیس جامعةالمصطفی، به معرفی دانشگاه ملی مهارت پرداخت و گفت: این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ تشکیل گردید و از مهر ماه امسال به دانشگاه ملی مهارت تغییر نام یافت.
مأموریت خاص این دانشگاه، آموزش مهارت بر مبنای رشته‌های فنی و حرفه‌ای است و در سطح کاردانی و کارشناسی فعالیت علمی می‌نماید.
رئیس دانشگاه ملی مهارت، ترمیم خلاء های آموزش‌های مهارتی را از مأموریت‌های اصلی این دانشگاه برشمرد و تصریح کرد: هم اکنون ۱۸۳ دانشکده دانشگاه ملی مهارت در ۱۲۱ نقطه جغرافیایی کشور مشغول آموزش حدود ۱۹۹ هزار دانشجو است.
از ویژگی‌های این دانشگاه، ارائه آموزش‌های رایگان است و در حقیقت دانشگاه ملی مهارت، بزرگترین دانشگاه دولتی کشور به شمار می‌آید.
وی با اشاره به ارائه خدمات آموزشی این دانشگاه به صورت تک جنسیتی و تفکیک شده به برادران و خواهران، اذعان داشت: ۱۲۷ رشته در دانشگاه ملی مهارت در مقطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی پیوسته، ارائه می‌شود.
این دانشگاه آزمون پذیرش ویژه خود را دارد و ورودی‌های آن، خروجی‌های هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کار و دانش هستند.
زمانی با اشاره به برخی محدودیت‌های این دانشگاه از جمله کمبود فضای خوابگاهی، اظهار داشت: فراگیران این دانشگاه عمدتاً از قشر خانواده‌های متوسط اقتصادی رو به پایین هستند و فقدان خوابگاه معضلی برای آنان به شمار می‌آید.
با توجه به برنامه هفتم، نیمی از دانش آموزان باید در هنرستان‌ها تحصیل نمایند که بیانگر اهمیت توسعه دانشگاه ملی مهارت است.
رئیس دانشگاه ملی مهارت با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزش معتبر بین المللی فنی و حرفه‌ای توسط این دانشگاه، این قابلیت را فرصت بسیار مناسبی برای همکاری میان جامعةالمصطفی و دانشگاه ملی مهارت دانست و تاکید کرد: بالغ بر پنجاه درصد واحدهای آموزشی و هفتاد درصد ساعات آموزش‌های این دانشگاه، به صورت عملی ارائه می‌شود که بیانگر مهارت محور بودن آموزش‌های آن است.
زمانی، بین المللی سازی را یکی از هدف گذاری‌های این دانشگاه برشمرد و عنوان داشت: بسیاری از کشورهای همسایه علاقه فراوانی برای استفاده از خدمات آموزشی این دانشگاه دارند که این ارتباطات توسط اداره کل روابط بین الملل دانشگاه دنبال می‌شود.
گفتنی است در ادامه این جلسه، مسئولان دو دانشگاه به تبادل نظر پیرامون گسترش زمینه‌های همکاری پرداختند و در پایان، سند همکاری مشترک به امضای دو طرف رسید و مقرر گردید کمیته‌ای جهت اجرایی سازی مفاد تفاهم نامه تشکیل شود.