خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

پنجشنبه، 04 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

کاظمی: باید به دانش‌آموزان ظلم‌ستیزی و فسادستیزی را آموزش دهیم

مهر | اجتماعی و حوادث | پنجشنبه، 04 اردیبهشت 1404 - 09:30
وزیر آموزش‌وپرورش گفت: باید به دانش‌آموزان ظلم‌ستیزی و فسادستیزی را آموزش دهیم؛ چراکه این مسأله، فرهنگ و هویت انقلاب اسلامی ما است.
مدارس،تربيت،مديران،آينده،نسل،تأكيد،نقش،نظام،فرهنگي،اسلامي،كا ...

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش‌وپرورش، در نخستین اجلاس «مدار» گفت: در نخستین جلسه‌ای که در خدمت حجت اسلام قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی هستیم، لازم می‌دانم از مجموعه ارزشمند و فرهنگی مدرسه صدرا قدردانی کنم.
این مجموعه تلاش می‌کند تا خدمات ارزشمندی به نسل آینده‌ساز نظام جمهوری اسلامی ارائه دهد.
وی با تأکید بر نقش نسل جوان در آینده کشور افزود: آینده با دستان ما ساخته می‌شود.
هویت یک نسل را مدیران، برنامه‌ریزان و حاکمان جامعه شکل می‌دهند.
هر جامعه‌ای، بسته به هویت، باور و فرهنگ خود که حاصل کار و تلاش مشترک است، شکل می‌گیرد.
ما نیز می‌توانیم جامعه را آن‌گونه که می‌خواهیم بسازیم، البته به شرطی که پشت خواستن ما، برنامه و اراده‌ای جدی وجود داشته باشد.
کاظمی حوزه نوجوان و جوان را حیاتی و راهبردی دانست و تأکید کرد: نسلی که امروز در اختیار ماست، آینده یک جامعه را می‌سازد.
بنابراین باید بیشترین انرژی و سرمایه را صرف این نسل کرد.
هرچقدر سرمایه‌گذاری کنیم، در آینده برداشت خواهیم کرد.
وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به جایگاه نظام تعلیم و تربیت در دولت بیان کرد: نظام تعلیم و تربیت همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و امروز نیز در مرکز توجه دولت قرار گرفته است.
رئیس‌جمهور نیز موضوع آموزش‌وپرورش را در اولویت کاری خود قرار داده است، چراکه آینده از این مسیر می‌گذرد.
وی نقش معلم و مدیر را دو رکن اصلی در ساخت آینده و فرهنگ جامعه برشمرد و گفت: ارتقای کیفیت مدارس در این دو محور تعریف می‌شود.
مدیران، راهبران اصلی تحولات مدرسه هستند و معلمان، قلب نظام تعلیم و تربیت.
حتی معتقدم نقش مدیر بسیار برجسته‌تر است، چراکه زمینه فعالیت مؤثر معلم را فراهم می‌کند.
کاظمی بر لزوم انتخاب دقیق و توانمند مدیران مدارس تأکید کرد و افزود: در انتخاب مدیران باید با حداکثر دقت و برنامه‌ریزی عمل کنیم.
خوشحالیم که از ابتدای مهر، طرح مدرسه تراز را در ۱۰ درصد از مدارس دولتی کشور اجرا کرده‌ایم و مدیران این مدارس آموزش‌های تخصصی دیده‌اند.
وی در ادامه اظهار داشت: نباید از نقش تربیتی معلمان غافل شویم.
برای ارتقای کیفیت مدارس دولتی، تمرکز بر معلم به‌عنوان مهم‌ترین رکن تربیتی ضروری است.
باید معلمان را از نظر علمی، مهارتی و حرفه‌ای توانمند کنیم و از ظرفیت شبکه‌سازی درون‌سازمانی بهره ببریم.
وزیر آموزش‌وپرورش همچنین افزود: روش‌های فعال یادگیری باید در کلاس‌ها به‌کار گرفته شود.
دیگر زمان آن نیست که معلم فعال و دانش‌آموز منفعل باشد.
باید کلاس‌ها را بازآرایی کنیم و تشکل‌های دانش‌آموزی را فعال‌تر سازیم.
همچنین تجهیز کلاس‌ها به امکانات مدرن آموزشی نیز ضروری است.
کاظمی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در مسیر تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، باید مدیران و معلمان متفاوتی باشیم.
دانش‌آموزانی در افق تمدن اسلامی تربیت کنیم و از تمام موقعیت‌های تربیتی بهترین استفاده را ببریم.
نمی‌توانیم در برابر رخدادهای بین‌المللی مرتبط با امت اسلامی بی‌تفاوت باشیم.
باید به دانش‌آموزان ظلم‌ستیزی و فسادستیزی را آموزش دهیم؛ این، فرهنگ و هویت انقلاب اسلامی ماست.
وی با اشاره به طرح مدارس مقاومت اظهار کرد: مدارس فعال نقش کلیدی در تربیت دانش‌آموزانی با نگاه متفاوت دارند.
سرمایه اصلی ما در مقابله با دشمن، همین عرصه فرهنگی و نسل جوان انقلابی است.
وزیر آموزش‌وپرورش در پایان تأکید کرد: امروز، مدرسه هدف اصلی دشمن در جنگ نرم و جنگ فرهنگی است.
باید با تمرکز بر فعالیت‌های فرهنگی، این سنگر را تقویت کنیم.
شبکه‌های متنوعی در حوزه‌های دینی، فرهنگی و ملی باید ایجاد شود و نظام تعلیم و تربیت در کنار تلاش‌های علمی، این وظیفه را به‌خوبی دنبال کند.