خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

شنبه، 06 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

منابع حاصل از مولدسازی صرف توسعه آموزش و پرورش شود

تسنیم | استان‌ها | شنبه، 06 اردیبهشت 1404 - 13:53
استاندار مرکزی با تأکید بر اهمیت مولدسازی املاک بلااستفاده آموزش و پرورش گفت: منابع حاصل از این اقدام باید به طور کامل برای توسعه فضاهای آموزشی، بهبود زیرساخت ها و تأمین تجهیزات مدارس در همان شهرستان هزینه شود.
مدارس،آموزشي،تأمين،توسعه،آموزش،مركزي،زنديه،وكيلي،استاندار،پر ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، مهدی زندیه وکیلی پیش از ظهر امروز در شورای آموزش و پرورش استان مرکزی با اشاره به لزوم استفاده بهینه از املاک مازاد و ظرفیت‌های بلااستفاده، اظهار داشت: با برنامه‌ریزی مناسب و همکاری مدیران، باید بتوانیم از منابع موجود به بهترین شکل ممکن برای ارتقاء کیفیت آموزشی بهره ببریم.
وی افزود: طی سه ماه گذشته، کاربری بسیاری از املاک تغییر یافته و ارزش این املاک به بیش از هزار میلیارد تومان می‌رسد و هدف اصلی از این تغییر کاربری‌ها، تأمین منابع مالی برای جبران عقب‌ماندگی‌های زیرساختی آموزشی و نگهداری مدارس است.
زندیه وکیلی تصریح کرد: با وجود اقدامات صورت‌گرفته، همچنان املاک زیادی وجود دارد که قابلیت تغییر کاربری دارند اما به دلایل مختلف اقدام نشده است و در بسیاری از روستاها که مدارس بدون استفاده یا با تعداد اندک دانش‌آموز وجود دارد، می‌توان از این فرصت برای تأمین منابع مالی پایدار بهره برد.
استاندار مرکزی ادامه داد: درآمد حاصل از مولدسازی باید در همان شهرستان و فقط در حوزه آموزش و پرورش هزینه شود، و اولویت اول ما توسعه فضاهای آموزشی همان منطقه است که اگر این روند به درستی انجام شود، بسیاری از مشکلات آموزشی قابل رفع است و اگر تا 6 ماه آینده تغییرات کاربری انجام نشود باید به سمت مولد سازی پیش رفت.
وی بیان کرد: ضرورت شناسایی سریع املاک قابل مولدسازی مورد تاکید است و کمیته‌ای متشکل از نوسازی مدارس، آموزش و پرورش، استانداری و شهرداری باید طی شش ماه آینده نسبت به شناسایی و تغییر کاربری املاک اقدام کند.
لزوم احداث مدارس در پروژه‌های مسکن ملی بدون محدودیت مساحت
استاندار مرکزی با اشاره به ضرورت توجه به نیازهای آموزشی در پروژه‌های جدید مسکن ملی گفت: در طرح‌های احداثی همچون مسکن ملی، اگر نیاز به مدرسه وجود داشته باشد، احداث آن باید بدون توجه به محدودیت مساحت صورت گیرد و هدف، تأمین فضای آموزشی استاندارد برای دانش‌آموزان است.
زندیه وکیلی تصریح کرد: در طرح‌های احداثی همچون مسکن ملی، اگر نیاز به مدرسه وجود داشته باشد، احداث آن باید بدون توجه به محدودیت مساحت صورت گیرد و هدف، تأمین فضای آموزشی استاندارد برای دانش‌آموزان است.
وی ادامه داد: کم‌درآمدها شاید توانایی پرداخت هزینه مدارس غیرانتفاعی را نداشته باشند.
بنابراین، در سایت‌های مسکن ملی یا شهرک‌های جدید، اولویت باید با ایجاد مدارس ابتدایی دولتی باشد، به‌ویژه مدارس دخترانه، تا دانش‌آموزان بتوانند بدون نیاز به وسیله نقلیه عمومی به مدرسه دسترسی داشته باشند.
استاندار مرکزی بیان کرد: در هر سایت جدید مسکن ملی، باید به تناسب تعداد واحدهای مسکونی، مدرسه ساخته شود.
مثلاً در پروژه‌های 8 هزار واحدی، حتماً باید مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه پیش‌بینی شود و مطابق قانون، هر 2000 واحد مسکونی نیازمند حداقل یک مدرسه ابتدایی است و این الزام قانونی باید رعایت شود.
وی با اشاره به مسئولیت دولت در تأمین مدارس دولتی رایگان برای مردم افزود: در مناطقی که زمین کافی برای احداث مدارس وجود دارد، باید با مدیریت درست، زمین‌های مازاد آموزشی یا به نفع آموزش و پرورش نگهداری شود یا در صورت عدم نیاز واقعی، با رعایت قوانین به مزایده گذاشته شود.
زندیه وکیلی تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های آموزشی به منزله سرمایه‌گذاری بر انسان توسعه‌یافته است و همانطور که کشورهای موفق پس از جنگ جهانی دوم بر توسعه انسانی تمرکز کردند، ما نیز باید این مسیر را دنبال کنیم که با نگاه فعالانه و همت جدی، می‌توان ظرفیت‌های موجود را شناسایی و به فرصت‌هایی برای آینده‌ای بهتر در حوزه آموزش تبدیل کرد و در این مسیر همه مدیران باید مسئولانه عمل کنند و از هرگونه انفعال پرهیز شود.
آموزش و پرورش با مولدسازی می‌تواند زیرساخت‌های خود را نوسازی کند
استاندار مرکزی با اشاره به موضوع مولدسازی گفت: در مواردی که زمین آموزشی بلااستفاده وجود دارد، آموزش و پرورش می‌تواند با توافق بخشی از زمین را حفظ کند و مابقی را در قالب مولدسازی وارد چرخه تأمین مالی کند و این روند می‌تواند منابع ارزشمندی برای توسعه آموزشی فراهم آورد.
زندیه وکیلی افزود: برای نخستین بار پس از انقلاب، چنین برنامه‌ریزی جامعی برای تولد منابع در حوزه آموزش و پرورش در حال شکل‌گیری است و اگر به درستی اجرا شود، گام بزرگی در جهت ارتقای آموزش خواهد بود و در مناطقی که به کمک خیرین مدارس احداث شده، اهمیت تأمین زمین آموزشی بیشتر احساس می‌شود و کمک به تأمین زمین، به ویژه در مناطقی که سرانه آموزشی کافی نیست، خود یک اقدام خیرخواهانه بزرگ است.
استاندار مرکزی تصریح کرد: شهرداری‌ها و بخش‌های عمومی نیز باید در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود، در تأمین زمین و توسعه فضاهای آموزشی مشارکت کنند و توسعه زیرساخت‌های آموزشی نیازمند همکاری همه‌جانبه است و هرگونه تلاش در این زمینه سرمایه‌گذاری برای آینده کشور محسوب می‌شود.
برنامه توسعه کاربری مدارس و نصب پنل خورشیدی باید اجرایی شود
استاندار مرکزی با اشاره به ضرورت نصب پنل های خورشیدی در مدارس استان گفت: در جلسه آینده انتظار دارم آمار دقیقی از تعداد مدارسی که پنل خورشیدی نصب کرده‌اند، ارائه شود و طبق محاسبات انجام شده، با نصب پنل‌های 15 کیلوواتی، درآمد ماهانه قابل توجهی برای مدارس ایجاد خواهد شد.
همچنین باید انجمن‌های مدارس و مناطق، همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشند.
زندیه وکیلی افزود: برنامه‌ای که ابلاغ شده، باید در تمام شهرستان‌ها با همکاری فرمانداران اجرا شود و در بخش مدارس نیز باید موضوع نصب پنل‌های خورشیدی برای تأمین درآمد پیگیری شود که این طرح تکمیل شده و باید به مرحله اجرا برسد و تاکنون چند گام مهم در این راستا برداشته شده است و انتظار می‌رود انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس نیز فعال‌تر شوند.
ضوابط ساخت و توسعه بناها در خیابان‌های اصلی مشخص و لازم‌الاجراست
استاندار مرکزی با اشاره به خیابان شریعتی و سایر معابر اصلی شهر گفت: در خیابان‌های اصلی و معابر با عملکرد شهری، سال‌هاست که تغییری در کاربری‌ها صورت نمی‌گیرد و ضوابط شهرداری در کمیسیون‌های ماده مربوطه مشخص است و فقط در زمان ساخت و توسعه بناها باید این ضوابط رعایت شود و در این مناطق امکان احداث و توسعه ساختمان‌ها وجود دارد، به شرط آنکه ساخت‌وساز قبلی صورت گرفته باشد.
زندیه وکیلی افزود: در برخی مناطق استان، هنوز منابع آموزشی به‌طور عادلانه توزیع نشده است که این امر به ویژه در شهرهای با تراکم بالای دانش‌آموزان مشهود است و باید به‌طور ویژه به این موضوع رسیدگی شود که با مدیریت صحیح و اختصاص منابع به‌طور عادلانه، می‌توانیم وضعیت آموزشی استان را بهبود بخشیم و به تحقق اهداف مورد نظر دست یابیم.
انتهای پیام/711/