ثبت ۲۵۲ هزار شکایت از نظام بانکی و دولتی کشور
قزوین- رئیس مرکز بازرسی سازمان اداری استخدامی کشور از ثبت ۲۵۲ هزار شکایت از نظام بانکی و دولتی کشور در سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، کامل داودی در شورای اداری استان قزوین که ظهر شنبه در سالن جلسات شهید امامی استانداری قزوین برگزار شد اظهار کرد: نظارت بر خدمات عمومی و فوریتهای اداری سازمان اداری و استخدامی کشور، و همچنین تبیین هدف اصلی طرح فوریتهای اداری «فواد» جهت بهبود فرایندهای اداری، افزایش سرعت در ارائه خدمات و ارتقای کیفیت عملکرد از مهمترین دستاوردهای این سفر به استان قزوین است.
رئیس مرکز بازرسی سازمان اداری استخدامی کشور بیان کرد: چند شاخصه برای اجرای این طرح برای ما مهم بود که یکی از آنها نزدیکی به پایتخت است که استان قزوین از این ظرفیت برخوردار بود؛ ما بالغ بر ۸ ماه است که بر روی این طرح کار کردهایم و اجرای آن در نظام ۱۰۰ ساله اداری کشور، نظیر ندارد.
وی افزود: در سال گذشته تنها ۲۵۲ هزار شکایت در نظام بانکی و دولتی ثبت شد که از این تعداد، ۱۸۵ هزار شکایت مربوط به دستگاههای اجرایی و ۳۲ هزار پرونده نیز توسط مرکز فواد در حال بررسی است.
داودی مطرح کرد: در دو دهه اخیر، بیش از ۷۰ طرح مختلف برای رسیدگی به شکایات اجرا شده، اما نبود یکپارچگی در سیستمها موجب تعدد مراجع رسیدگی شده است.
وی افزود: هماکنون ۲۹ سامانه مختلف در قالب طرح فواد بهصورت یکپارچه به یکدیگر متصل شده و برای ارزیابی عملکرد نظام اداری فعال هستند.
وی با تاکید براینکه براساس بررسیهای انجام شده ۷۵ درصد شهروندان از خدمات دولتی ناراضی بودند عنوان کرد: پس از بررسی موضوع و پس از آسیب شناسی شکایات شهروندان، به صورت اجمالی ۱۸۵ هزار مورد شکایت مورد ارزیابی قرار گرفت.
این مسئول مطرح کرد: اگر بخواهیم با روند معمولی به بررسی شکایات رسیدگی کنیم هر شکایت در فاصله ۳۰ روزه رسیدگی میشود و در نهایت نیز تنها ۱۷ درصد این موارد بررسی میشود که این آمار بسیار ناامیدکننده است؛ اما با اجراییشدن طرح فواد میتوان میزان بررسی به شکایات مردمی را تسریع کرد.
وی با تأکید بر اینکه هدف ما از اجرای طرح فواد، کیفیت خدمات است عنوان کرد: با توجه به افزایش کیفیت خدمات به مردم یک تفاهمنامه با شرکت ایرانسل امضا کردیم و شماره ۱۲۸ را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای اجرای طرح یاد شده نیز دریافت کردیم.
داوودی خاطرنشان کرد: طرح فواد میخواهد میزان زمان رسیدگی به شکایات اداری را به پنج ساعت میرساند و مهمترین دستاورد اجرای این طرح، تکریم اربابرجوع است که ما معتقدیم امور مردم بدون هیچ عذر، بهانه و معطلی باید به انجام برسد.
وی با بیان اینکه سامانه جدید فواد با رویکردی متفاوت طراحی شده و از تکرار اشتباهات گذشته جلوگیری میکند عنوان کرد: این سیستم امکان پیگیری شفاف شکایات را برای شهروندان فراهم میسازد چنانچه عدم رسیدگی بهموقع به شکایات اداری موجب کاهش اعتماد عمومی شده است و ما مصمم هستیم با این سامانه جدید، تحولی در نظام پاسخگویی اداری ایجاد کنیم.
وی در پایان با اشاره به حضور یکهفتهای خود در استان قزوین جهت تبیین و آموزش اجرای این طرح گفت: از امروز به مدت یک هفته در استان قزوین مستقر خواهم شد و به تکتک شهرستانهای استان سفر میکنم و آموزشهای لازم برای اجرای هرچه بهتر این طرح را به شورای اداری هر شهرستان ارائه خواهم کرد.