بیش از یک چهارم شهدای دفاع مقدس فرهنگی بودند
جانشین فرماندهی دانشگاه افسری امام حسین (ع)، گفت: بیش از یک چهارم شهدای هشت سال دفاع مقدس را فرهنگیان تشکیل می دهند، این بدان معناست که از هر چهار شهید یک نفر فرهنگی بوده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، سردار سید یوسف مولایی، جانشین فرماندهی دانشگاه افسری امام حسین (ع) امروز در اولین اجلاسیه شهدای دانشجو معلم استان که در تالار شهیدان نژادفلاح کرج برگزار شد، گفت: این کشور بیش از 50 هزار شهید از اقشار مختلف از جمله معلمان، دانشجویان، دانش آموزان، فرهنگیان و غیره تقدیم نظام و انقلاب کرده است.
وی مطرح کرد: بیش از یک چهارم شهدای هشت سال دفاع مقدس را فرهنگیان تشکیل می دهند، این بدان معناست که از هر چهار شهید یک نفر فرهنگی بود.
وقتی در دنیا بین دو کشور، لشکر، سپاه و غیره جنگی به وقوع می پیوندد، نیروهای نظامی هستند که میکشند و کشته میشوند، اما بخش قابل توجهی از شهدای دوران دفاع مقدس، فرهنگیان بودند.
جانشین فرماندهی دانشگاه افسری امام حسین (ع) با اشاره به اینکه این موضوع پیام بزرگی دارد که تاکنون به آن خیلی دقت و توجه نشده است، بیان کرد: وظیفه ماست که آثار و برکات حضور فرهنگیان در جبهه ها را تبیین کنیم.
با این تفاسیر، دوران دفاع مقدس یک جنگ سخت بین دو قدرت نظامی نبود و تعلیم و تربیت و فرهنگ در آن نقش داشت.
مولایی با اشاره به تشابه این موضوع به دوران دفاع مقدس تصریح کرد: اینگونه تصور می شود که 72 نفر در مقابل یک سپاه 30 هزار نفره، به لحاظ مادی شکست محسوب می شود اما امروز پس از یک هزار و 400 سال، پیام عاشورا الگویی برای نه فقط مسلمانان، مومنان و شیعیان بلکه برای همه آزادی خواهان جهان است.
گاندی می گوید رهبر من امام حسین (ع) است.
وی عنوان کرد: آیا امام حسین (ع) به لشکر، شمشیر و تعداد اسب و سوارش معروف است؟
خیر ما به ادب، آموزش و تربیت ایشان و حضرت ابوالفضل (ع) می نازیم.
بنابراین عنصر غالبی به نام فرهنگ و تمدن وجود دارد.
ارتش های دنیا پیش از جنگ با یکدیگر، ابتدا داشته های نظامی، بعد داشته های غیرفیزیکی و سپس برتری سازهایشان را مقایسه می کنند.
جانشین فرماندهی دانشگاه افسری امام حسین (ع) با بیان اینکه از نظر داشته های فیزیکی و حتی بخشی از داشته های غیرفیزیکی، عراقی ها باید در جنگ تحمیلی پیروز می شدند اما نشدند، تصریح کرد: این فرهنگ، تعلیم و آموزش فقط مختص رزمندگان نبود؛ بلکه از صدر تا ذیل گسترده بود.
از امام آغاز میشد و تا پایینترین سطوح ادامه داشت.
مولایی با اشاره به اینکه انقلاب با پایههایی نرم و فرهنگی بنا شده بود، نه تنها با جنسی سخت و با تاکید بر اینکه اگر انقلاب را نشناسیم، دفاع مقدس را نخواهیم شناخت، مطرح کرد: نگاه فرهنگی، آموزشی و تربیتی به کل انقلاب به ویژه دفاع مقدس و قهرمانان ما وجود دارد و امروز سه کارکرد مورد استفاده در دهه 60 همچنان باید مورد توجه قرار گیرد.
وی مطرح کرد: یکی از این کارکردها شناختی است که در آن زمان معلمان در کلاس های درس و محافل مختلف با بهره گیری از ابزارهای مختلف، نسبت به انقلاب و حقانیت آن و دفاع مقدس و ارزشهای نهفته در آن شناخت ایجاد می کردند.
دومین کارکرد، ایجاد رابطه عاطفی میان دانشآموز و دانشجو با فضاهای دیگر مانند دفاع مقدس بود.
جانشین فرماندهی دانشگاه افسری امام حسین (ع) با بیان اینکه سومین کارکرد رفتاری بود، یعنی معلمان نیز همراه با دانش آموزان و دانشجویان به جبهه می رفتند، اظهار کرد: در آن زمان، اقدامات علمی، رزمی و آگاهسازی صورت میگرفت که امروز نیز باید انجام شود و برای انتقال ارزشهای دفاع مقدس نیز تلاش میشد که امروز نیز نیازمند آن هستیم.
مولایی با تاکید بر ضرورت الگوسازی و توجه به الگوها بیان کرد: دشمن بیش از 300 سال عمر ندارد، اما اکنون به کمک هالیوود با معرفی شخصیتهای دروغین مانند مرد 6 میلیون دلاری، مرد عنکبوتی و غیره برای نسل آینده قهرمانسازی میکند، زیرا خود نمادها و الگوهای واقعی از کسانی که ایثار و فداکاری کرده و میکنند برای معرفی به ملتاش ندارد.
وی تصریح کرد: دشمن مجبور است در این زمینه از هالیوود استفاده کند، یعنی قدرت خود را بهکار میبرد تا نسل آینده را تحریک کند که از منافع ملیشان دفاع کنند، این در حالی است که ما قهرمانان واقعی داریم، اما از آنها استفاده نمیکنیم.
دانشجو معلمان میتوانند ارزشها و داشتههای فرهنگی زاده شده از دفاع مقدس و انقلاب را به نسل جوان منتقل کنند.
انتهای پیام/