آموزش و پرورش متحول، آیندهساز ایران پیشرو است
همدان ـ استاندار همدان گفت: آموزش و پرورش متحول، آیندهساز ایران پیشرو است.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید ملانوری شمسی امروز در شورای آموزشوپرورش استان همدان، اظهار کرد: تعلیم و تربیت ستون فقرات توسعه پایدار است و شورای آموزش و پرورش باید قلب تپنده این تحول باشد.
وی با بیان اینکه دیگر زمان حرکتهای سطحی و کلیشهای گذشته است و باید نهضتی ملی برای تحول بنیادین در نظام آموزشی، نه فقط با حرف، بلکه با برنامهریزی، پیگیری، و اقدامات ملموس، راه بیندازیم، افزود: جامعهای که نیروهای انسانی باسواد، خلاق و باانگیزه نداشته باشد، قطعاً عقب خواهد ماند.
مقام ارشد اجرایی استان همدان با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند انسانهایی هستیم که علاوه بر سواد آکادمیک، مهارتهای واقعی زندگی را بشناسند و به جامعه متعهد باشند، عنوانکرد: سواد واقعی یعنی شناخت محیط، یادگیری مداوم و ایفای نقش مؤثر در مسیر پیشرفت جامعه با این حال متأسفانه، حتی برخی از دانشجویان دکتری ما نیز هنوز درگیر مدرکگراییاند، نه حل مسائل واقعی، که این نگاه باید اصلاح شود.
ملانوری با بیان اینکه شورای آموزش و پرورش باید فراتر از اجرای وظایف روزمره برود، گفت: ما نیازمند ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت، بهبود فرآیندهای آموزشی، و ایجاد انگیزه در مدارس هستیم بنابراین انگیزه، در کنار سواد، نقش تعیینکنندهای در موفقیت دارد.
وی ضمن ارائه پیشنهادی مبنی بر تشکیل کمیتهای ویژه برای پیگیری تحول بنیادین در آموزش و پرورش شکل با حضور افراد متعهد، اهل فکر و اقدام، بیان کرد: باید هر سال یک یا دو پروژهی تحولی جدی تعریف کنیم، نه دهها برنامهی نصفهنیمه و برای جلوگیری از انجام کارها و پروژهای نیمه تمام تشکیل چنین کمیتهای در حوزه آموزش و پرورش نیاز است.
استاندار همدان با اشاره به نزدیک شدن روز گرامیداشت مقام معلم و شهادت شهید مطهری، عنوان کرد: تکریم معلم نباید در حد چند مراسم باقی بماند و جامعه باید قدردان واقعی معلم باشد، از همین رو رسانهها، شهرداریها، سپاه، نهادهای صنعتی و… همه باید در این مسیر همراه باشند چرا که این کار، فقط دل معلم را گرم نمیکند، بلکه آیندهی کشور را میسازد.
ملانوری افزود: همچنین دانشگاه فرهنگیان باید محل تربیت معلمان نوآور و متعهد باشد، چرا که اگر امروز نتوانیم معلمی توانمند تربیت کنیم، فردا نمیتوانیم پزشک، مهندس یا مدیر موفقی داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه فضای آموزش باید از محدودیت محتوای کتابها فراتر برود بنابراین تفکر، خلاقیت و پیوند مدرسه با جامعه باید جدی گرفته شود، بیان کرد: مدرسه باید با محله، شهر، صنعت و فرهنگ ارتباط بگیرد تا آموزش معنا پیدا کند و انگیزه دانشآموزان دوچندان شود.