هواگردهای سپاه؛ سربازانی برای اطفای حریق+ عکس و فیلم
نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آغاز عملیات اطفا حریق بندر شهید رجایی عملیات خود را آغاز کردند و تجربیات یک دهه خود را در این حوزه به کار گرفتند.

به گزارش مشرق، روز گذشته یک انفجار بزرگ در بندر شهید رجایی موجب بروز آتش سوزی وسیعی در بخشی از این بندر شد که اطفا حریق آن همچنان ادامه دارد.
علی رغم تلاش تیمهای آتش نشانی اما وسعت این آتش سوزی موجب شد تا نیاز به اطفا حریق هوایی اعلام شود و به همین جهت از همان ساعات اولیه بالگردهای میل ۱۷ نیروی دریایی سپاه مجهز به سبدهای اطفا حریق هوایی به کمک عملیات اطفا حریق بپیوندند و لی حجم آبی که توسط این بالگردها حمل میشود پاسخگوی اطفا آتش سوزی بندر شهید رجایی نبود.
اطفا حریق توسط بالگرد نیروی دریایی سپاه
به همن دلیل از شب گذشته با اعلام نیاز ستاد مدیریت بحران کشور، هواپیمای آتشنشان ایلوشین ۷۶ نیروی هوافضای سپاه به منطقه اعزام شد و عملیات اطفا حریق هوایی را آغاز کرد.
بر اساس صحبتهای سردار صندوقساز خلبان ایلوشین آتش نشان سپاه، از شب گذشته تاکنون ۵ سورتی پرواز برای اطفا حریق بندر شهید رجایی توسط این هواپیما صورت گرفته که دو سورتی آن در شب و سه سورتی آن در صبح امروز انجام شده است.
نکته مهم این عملیات آن است که در جریان این عملیات برای نخستین مرتبه در کشور یک هواپیمای آتش نشان در شب اقدام به اجرای اطفا حریق هوایی کرده است.
نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جزو اولین سازمانهایی در کشور بود که اقدام به تجهیز ناوگان هوایی خود به سامانههای اطفا حریق هوایی کرد و اولین گام را با تجهیز بالگردهای میل ۱۷ به سبدهای اطفا حریق برداشت.
بالگرد mi-۱۷ نیروی هوافضای سپاه مجهز به سبد اطفای حریق
اما از آنجایی که ایران کشوری با پهنه جغرافیایی وسیع و بحرانخیز است و یکی از این بحرانها آتش سوزی جنگلها و مرتع در وسعت زیاد است، اطفا حریق توسط بالگرد پاسخگوی حجم برخی از آتش سوزیها نبود و نیاز بود تا اطفا حریق هوایی توسط هواپیما که امکان حمل آب بیشتری داشت صورت گیرد.
بر همین اساس متخصصان فرماندهی عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه با اتکا به توان داخلی اقدام به طراحی سامانه اطفا حریق هوایی برای هواپیما ایلوشین ۷۶ کردند.
برای نخستین مرتبه در سال ۱۳۹۴ در جریان اطفا حریق جنگلهای استان ایلام بود که این سامانه به صورت عملیاتی و به صورت موفق بکارگیری شد و نقش بسزایی در اطفا آتش سوزی داشت.
اولین تصویر از رونمایی سامانه اطفا حریق هوایی نیروی هوافضای سپاه
سامانه اطفا حریق هواپیمای ایلوشین ۷۶ قادر است تا ۴۰ تن آب با خود حمل کرده و در مدت زمان ۳۰ ثانیه این میزان آب را تخلیه کند.
سرعت بالای تخلیه آب در کنار پرواز در ارتفاع پایین در مأموریتهای اطفای حریق موجب میشود تا نقطه ثقل هواپیما دچار نوسان شود.
از این رو، پروازهای اطفای حریق با هواپیمای ایلوشین نیاز به مهارتهای خاصی دارد.
پیچیدگی طراحی سامانه اطفای حریق برای ایلوشین، در کنار آموزش خلبان برای پروازهای اطفای حریق، مسیر دشواری را پیش روی سپاه قرار میداد اما متخصصان سپاه بدون هیچگونه کمک خارجی، برای اولین بار در کشور و منطقه، موفق به طراحی و ساخت سامانه اطفای حریق برای هواپیمای ایلوشین ۷۶ شدند.
نیروی هوافضای سپاه از زمان دستیابی به تجهیزات اطفای حریق هوایی در تمامی حوادث آتش سوزی جنگلها و مراتع که در داخل کشور اتفاق افتاده حضور مؤثر و تعیینکننده داشته است که اجرای بیش از ۱۱۰۰ سورتی پرواز اطفای حریق توسط هواگردهای سپاه خود گویای این امر است.
ایلوشین ۷۶ نیروی هوافضای سپاه در حال اطفا حریق بندر شهید رجایی
اما دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه در حوزه اطفا حریق هوایی تنها منحصر به داخل مرزهای کشور نمانده است و در جریان آتش سوزیهایی که در برخی کشورهای خارجی نیز رخ داده است شرکت داشته است.
برای اولین مرتبه در سال ۱۳۹۶ در جریان آتش سوزی کشور گرجستان دو فروند بالگرد آتش نشان نیروی هوافضای سپاه به این کشور اعزام میشوند و پس از آن در جریان آتش سوزی جنگلهای سوریه و ترکیه نیز هواپیمای آتش نشان سپاه نقش بسزایی در اطفا حریق هوایی جنگلهای هر دو کشور داشتند.