نقش پررنگ ترکیه در بازار صادرات کالا به عراق
به گزارش مشرق،کانال تلگرامی مطالعات عراق در مطلبی با عنوان نقش پررنگ ترکیه در بازار صادرات کالا به عراق به اظهارات منار العبیدی، رئیس بنیاد مطالعات و مشاورههای اقتصادی آینده عراق پرداخت:
عراق در میان سه واردکننده برتر ۲۸ دسته کالا از ترکیه قرار دارد که نشان دهنده افزایش سهم آن در تجارت خارجی ترکیه است، به طوری که صادرات این کالاها روی هم رفته تقریباً ۲۵ درصد از کل صادرات جهانی ترکیه را تشکیل میدهد.
ارزش صادرات ترکیه در سال ۲۰۲۴ به حدود ۲۳۷ میلیارد دلار رسید که عراق با ۱۲ میلیارد دلار، پنجمین واردکننده بزرگ کالاهای ترکیهای بود.
مهمترین کالاهایی که عراق از ترکیه وارد میکند در بخشهای مختلفی از جمله مبلمان، لبنیات، گندم، سبزیجات، چوب، لوازم آرایشی، محصولات آسیابانی، انواع محصولات غذایی، کاکائو، انواع محصولات تولیدی، سیگار و تنباکو، خوراک دام، گوشت و فراورده های تهیه شده از گوشت و ماهی توزیع میشود.
عراق در واردات گوشت رتبه اول را دارد و ۶۵ درصد از کل صادرات ترکیه در این بخش را به خود اختصاص داده است.
تجهیزات مکانیکی با سهم ۱۰ درصدی از کل صادرات ترکیه در رتبه اول قرار داشته است و عراق با ۲.۷۸ درصد از این صادرات، نهمین واردکننده اصلی بود و پس از آن لوازم برقی قرار داشتند که ۶ درصد از کل صادرات را تشکیل میدادند و عراق با ۴.۶ درصد در رتبه سوم بزرگترین واردکنندگان قرار گرفت.
با وجود نقش مهم عراق به عنوان یکی از مهمترین بازارهای محصولات ترکیه، از این نقش چه از نظر سیاسی و چه از نظر تجاری به طور مؤثر بهره برداری نشده است.
ترکیه همچنان از موازنه تجاری که به شدت به نفع آن بوده برخوردار است، در حالی که سرمایهگذاریهای مستقیم آن در عراق، به ویژه در بخشهای نفت و گاز که ترکیه برای تأمین بخش بزرگی از نیازهای انرژی خود به آنها متکی است، بسیار محدود است.
عراق باید با روی آوردن به کشورهایی مانند عربستان سعودی و اردن، با هدف کاهش نفوذ اقتصادی ترکیه بر عراق که ممکن است در برخی موارد مورد سوءاستفاده سیاسی قرار گیرد، برای تنوع بخشیدن به منابع واردات کالاهای اساسی خود از طریق گشودن بازار به روی سایر رقبا و کاهش وابستگی به محصولات ترکیه تلاش کند.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.