خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 09 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ایران اکسپو چیست؟ چرا اهمیت دارد؟

تسنیم | اقتصادی | دوشنبه، 08 اردیبهشت 1404 - 09:30
ایران اکسپو یا همان نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران یک رویداد بین المللی است که با حضور شرکت های ایرانی و بازدید تجار و بازرگانان خارجی از کشورهای مختلف دنیا در پنج روز برگزار می شود.
ايران،كشور،نمايشگاه،صادراتي،برگزار،اكسپو،خارجي،نفر،حضور،شركت ...

به گزارش خبرگزاری تسنیم، هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 8 لغایت 12 اردیبهشت 1404 در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌گردد.
ستاد برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو به منظور معرفی هرچه بیشتر کالاهای صادراتی غیرنفتی کشور همانند ادوار گذشته، در نظر دارد هفتمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران را به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور با تاکید بر توسعه شبکه‌های تجاری، با حضور بیش از 4000 متقاضی خارجی از 110 کشور (41 کشور آسیایی، 21 کشور اروپایی، 39 کشور آفریقایی، 8 کشور از قاره آمریکا و یک کشور از اقیانوسیه) که برای شرکت در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند برگزار نماید تا این شرکت‌کنندگان ضمن آشنایی با ظرفیت‌های صنعتی ایران، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و همکاری‌های تجاری را بررسی کنند.
تاریخچه ایران اکسپو
نمایشگاه ایران اکسپو (IRANEXPO)، رویدادی برجسته و تاثیرگذار، به عنوان یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران، بستری منحصربه‌فرد برای تبادل فرهنگی، تجاری و فناوری میان ایران و جهان است که با پشتوانه سازمان توسعه تجارت جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌گردد.
این نمایشگاه که به صورت سالانه برگزار می‌شود، اهداف گوناگونی از جمله معرفی آخرین دستاوردها و نوآوری‌های صنعتی، تجاری و فرهنگی ایران، تقویت روابط تجاری بین‌المللی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی را دنبال می‌کند.
نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران در اردیبهشت ماه سال 1392 در محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گردید که برای اولین بار با حضور 467 صادرکننده داخلی و 411 تاجر و بازرگان بین المللی از 39 کشور جهان از جمله آمریکا ، آلمان ، ایتالیا و ...
برگزار شد و انعقاد بیش از 70 قرارداد صادراتی از ثمره این نمایشگاه بوده است.
دوره سال کشورهای شرکت‌کننده تجار/هیئت‌های خارجی شرکت‌های ایرانی محصولات دانش‌بنیان 1 1392 35کشور 411نفر 400شرکت حضور محدود 2 1396 48کشور 573نفر 250شرکت حضور محدود 3 1397 55کشور 557نفر 300شرکت شروع حضور رسمی 4 1398 41کشور 374نفر 200شرکت 300محصول/شرکت 5 1402 70کشور 1300نفر 600شرکت 1100محصول/شرکت 6 1403 94کشور 2443نفر 800شرکت 1500محصول/شرکت
تاکنون شش دوره از نمایشگاه به ترتیب در سال‌های 2013، 2017 ، 2018، 2019، ،2024،2023 با هدف فرصتی جذاب برای معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران و ایجاد مسیری جدید برای توسعه صادرات و تجارت خارجی برگزار گردیده است و هفتمین دوره‌ی آن از تاریخ 8 تا 12 اردیبهشت 1404 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.
چرا اکسپو اهمیت دارد؟
علاوه بر اهمیت اقتصادی این نمایشگاه، لازم است توجه شود در دورانی که جنگ روایت‌ها در میدان جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران به شدت فعال است، ایران اکسپو فقط یک نمایشگاه برای عرضه محصولات صادراتی نیست و در عمل، فرصتی برای نمایش تصویری صحیح از کشور است.
این موقعیت می‌تواند برای مقابله با شبهه‌ی «ایران نسبت به کشورهای دیگر پیشرفت مطلوبی نداشته و کشوری پیشتاز در عرصه‌های مانند محصولات دانش‌بنیان به حساب می‌آید» ظرفیت بزرگی باشد.
در کجا بهتر از ایران اکسپو می‌توان تصویر ایران امروزین را معرفی و با رسانه‌های مخالف مقابله کرد؟
چه ویترینی بهتر از این پیدا می‌شود؟
ایران اکسپو 2025 فرصتی منحصربه‌فرد برای به نمایش گذاشتن پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های تکنولوژیک و صنعتی است؛ فرصتی برای نمایش کارآمدی نظام در عرصه اقتصاد، صنعت و علم.
به بیانی دیگر، این نمایشگاه می‌تواند به عنوان تجلی شعار «ما می‌توانیم» تلقی شود.
دستاوردهایی که در عرصه‌های ساخت محصولات دانش‌بنیان و صادراتی به نمایش گذاشته می‌شود، این قابلیت را دارد که از این منظر مورد بازخوانی قرار گیرد که ایرانی‌ها توانسته‌اند به جایگاهی برسند که علاوه بر وجود تحریم‌ها، محصولاتی با استفاده از دانش روز دنیا و همچنین محصولاتی با کیفیت که قابلیت صادرات دارند را تولید کنند؛ محصولاتی که مایه‌ی افتخار ایران و ایرانی است.
یکی دیگر از مزیت‌های این نمایشگاه، این موضوع می‌باشد که فرصتی فراهم است تا به وظیفه‌ای که مقام معظم رهبری در رابطه با نمایش پیشرفت‌های کشور بر دوش ما گذاشته‌اند عمل نماییم:
بیانات مقام معظم رهبری در دیدار تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی 3 بهمن 1403: «یعنی خبرهای خوش و پیشرفتها و ارائه‌ی آنچه اتّفاق افتاده، به نظر من ما یک کار مهمّ رسانه‌ای نیاز داریم.
آیا این پیشرفتهایی را که شما اینجا گزارش دادید و ما شنیدیم، همه‌ی جوانهای ما میدانند؟
دانشجویان ما میدانند؟
کسانی که مایلند در کشور فعّالیّت کنند، اثر بگذارند، توانایی‌هایش را در خودشان می‌بینند، آنها میدانند که میتوان مثلاً فرض کنید در چند سال قبل از این، یک واحد کوچکی را در فلان شهر کوچک به وجود آورد، بعد از مدّتی آن را به چند ده برابر افزایش داد و پیش رفت؟
اینها را خبر دارند؟
ما در زمینه‌ی نشان دادن آنچه وجود دارد، آن پیشرفتها، آن تحقّق آرزوها، کم‌کاریم؛ یک کار رسانه‌ای لازم است که این یک فصل جداگانه‌ای است؛ باید بنشینند در این زمینه بحث کنند، فکر کنند.»
لازم به ذکر است، نمایش پیشرفت‌های ایران در عرصه‌ی تولید دانش‌بنیان، که مورد مطالبه و حمایت مقام معظم رهبری امام خامنه‌ای مدظله بوده است، این تصویر غلط که «رهبری با دخالت‌هایش در اقتصاد، وضعیت مملکت را به سمت عقب ماندگی برده است و مانع توسعه ایران شده است» را از ذهن‌ها پاک خواهد کرد.
از فرصت‌های دیگر این نمایشگاه می‌توان به حضور مهمانان خارجی بیش از 100 کشور جهان اشاره کرد که با توجه به این برهه زمانی که ایران در یک شرایط سیاسی رسانه‌ای قرار گرفته است که از طرف آمریکا و رژیم صهیونستی تهدید به حمله می‌شود و از طرف کشورهایی دیگر به عنوان کشوری جنگ‌طلب، تروریست یا ...
در دنیا معرفی می‌گردد، می‌توانیم در عرصه بین‌المللی به دنیا نشان دهیم که ایران کشوری به دنبال آرامش در منطقه، به دنبال صلح، در حال حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت، پیشتاز در عرصه علم و فناوری و ...
می‌باشد.
همچنین، بازدیدکنندگان خارجی در زمان حضور در نمایشگاه قطعا کشورها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند که همین موضوع نیز این فرصت را فراهم می‌آورد تا جایگاه ایران بین کشورهای دنیا برای بازدیدکنندگان خارجی به نحوی مطلوب ترسیم گردد.
با این واسطه می‌توانیم به چند میلیون نفر بگوییم ایران آنچه در رسانه‌ها معرفی کرده‌اند، نیست.
انتهای پیام/