عوارض آلایندگی به تهران میرسد اما آلودگی به باقرشهر - تسنیم
شهردار باقرشهر گفت: باقرشهر بار معضلات تهران را به دوش می کشد، اما از منابع آلایندگی سهمی نمی برد. توافق های 20 ساله همچنان خاک می خورند و وعده های میلیاردی تنها روی کاغذ مانده اند.

به گزارش خبرنگار تسنیم از ری، مرتضی همتی، شهردار باقرشهر، ضمن تسلیت به مناسبت حادثه دلخراش اخیر و با اشاره به اقدامات گسترده شهرداری باقرشهر در حوزه حمل و نقل و زیرساختهای شهری، به تشریح برنامهها و چالشهای پیش روی این شهر پرداخت.
همتی با اشاره به موقعیت جغرافیایی باقرشهر گفت: باقرشهر با وسعت قریب به 5000 هکتار، شامل 700 هکتار محدوده شهری و 4300 هکتار حریم است.
این شهر از شمال به منطقه 20 تهران، از غرب به منطقه 19، از شرق به شهرک انرژی و از جنوب به بهشت زهرا (س) و کمربندی دوم تهران محدود میشود.
وی افزود: وجود محور ترانزیتی جاده قم در مرکز شهر و عبور کمربندی دوم تهران از حاشیه باقرشهر، این منطقه را مستعد بروز مشکلات ایمنی و سوانح جادهای کرده است.
توسعه ایمنی معابر و افزایش ورودیهای شهری
شهردار باقرشهر در ادامه با اشاره به پروژههای عمرانی اخیر اظهار داشت: شهرداری باقرشهر طی دو سال اخیر، اقدام به اصلاح و بهسازی ورودیهای اصلی شهر کرد؛ ورودیهایی که بعضاً به دلیل فرسودگی و کمبود زیرساختها، خطرآفرین بودند.
وی ادامه داد: ورودی جاده گاز، مطالبه 40 ساله مردم، به بهترین کیفیت احداث شد.
همچنین پروژه عظیم احداث پل شهید جعفرزادگان، به عنوان بزرگترین پروژه تاریخ باقرشهر با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان، ظرف کمتر از 7 ماه به بهرهبرداری رسید که موجب کاهش 18 دقیقهای زمان سفر درونشهری شد.
همتی خاطرنشان کرد: جادههای مجیدآباد و قمصر نیز بازسازی شدهاند و با افزایش تعداد ورودی و خروجیهای شهر از 2 به 6 ورودی، تحولی جدی در کاهش بار ترافیکی و ارتقاء ایمنی شهری ایجاد شده است.
تحمل بار مضاعف معضلات تهران توسط شهرهای جنوبی
شهردار باقرشهر با انتقاد از وضعیت موجود تصریح کرد: شهرهای جنوب تهران، نظیر باقرشهر، بار سنگین معضلات کلانشهر تهران را بر دوش میکشند.
گفتاردرمانی کافی نیست؛ باید حمایت عملی شود.
وی افزود: روزانه بیش از 8 هزار تن زباله از تهران به مرکز آرادکوه منتقل میشود که بخش عمده تردد این حجم از پسماند از محورهای جنوبی، به ویژه باقرشهر، عبور میکند و علاوه بر آلودگی زیستمحیطی، فشار شدیدی بر زیرساختهای شهری وارد کرده است.
همتی تأکید کرد: همچنین تردد بیش از 22 هزار خودرو در مسیرهای منتهی به بهشت زهرا (س)، هزینههای زیادی را بر دوش شهرهای جنوبی گذاشته که بدون حمایت مؤثر مدیریت شهری کلانشهر تهران، این مناطق قادر به مدیریت تبعات آن نیستند.
رشد چشمگیر درآمدهای شهری؛ سهم ناچیز از عوارض آلایندگی
شهردار باقرشهر با اشاره به دستاوردهای مالی شهرداری در دوره جدید گفت: طی 20 ماه گذشته شاهد رشد 600 درصدی درآمدهای شهرداری بودهایم، اما با وجود این رشد، منابع موجود کفاف هزینههای ناشی از معضلات تحمیلی تهران را نمیدهد.
وی ادامه داد: در حالی که شهرداری تهران بخش عمده عوارض آلایندگی را دریافت میکند، شهرهای جنوبی نظیر باقرشهر، با وجود تحمل هزینههای ناشی از آلودگی و تردد گسترده، سهم بسیار ناچیزی دارند.
توافقهای جامانده و مطالبه حق مردم جنوب شهر
مرتضی همتی با اشاره به توافق سال 1382 میان شهرداری تهران و شهرداری باقرشهر توضیح داد: بر اساس این توافق، 166 هکتار از اراضی باقرشهر برای توسعه بهشت زهرا (س) به تهران الحاق شد و در مقابل، تعهداتی برای ارائه تسهیلات به مردم باقرشهر مقرر شد.
متأسفانه، تنها بخشی از این تعهدات آن هم پس از 19 سال اجرایی شد و بسیاری دیگر همچنان محقق نشده است.
وی افزود: سال گذشته وعده تخصیص 80 میلیارد تومان اعتبار برای پروژههای شهری داده شد که از آن تنها وعده 35 میلیارد تومان باقی مانده و تاکنون حتی یک ریال پرداخت نشده است.
ضرورت پاسخگویی نهادهای مسئول به حقوق مردم جنوب تهران
شهردار باقرشهر در پایان سخنانش با قدردانی از حمایتهای استاندار تهران اظهار داشت: انتظار داریم سازمان محیط زیست، وزارت کشور، شهرداری تهران و دیگر نهادهای مسئول نسبت به تحقق حقوق مردم جنوب شهر، به ویژه در توزیع عادلانه عوارض آلایندگی، پاسخگو باشند.
مردم مقاوم و مظلوم این مناطق شایسته برخورداری از حقوق قانونی خود هستند.
انتهای پیام/