چانگان هایی گه در بازار ایران نمی بینید+ عکس
در نمایشگاه خودروی شانگهای 2025، شرکت چانگان (Changan) با تمرکز ویژه بر روی خودروهای الکتریکی و هوشمند چندین مدل جدید و مفهومی از جمله خودروهای الکتریکی و هیبریدی را به نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، واردات خودروهای چانگان (Changan) به ایران در سالهای اخیر با فراز و نشیبهایی همراه بوده است.
این شرکت چینی از طریق واردات رسمی و غیررسمی در بازار ایران حضور داشته، اما به دلیل سیاستهای محدودکننده واردات خودرو و تحریمها، حضور آن نسبت به رقبایی مانند چری (Chery)، امجی (MG) و جک (JAC) کمرنگتر بوده است.
از میان شرکای ایرانی این شرکت چینی، سایپا تجربه همکاری با چانگان را داشت و مدل CS35 را وارد بازار ایران کرد.
اما در سال 1398 و با تشدید تحریمها، این همکاری متوقف شد.
همچنین، شرکت برلیانس نیز در آن دوران به دلیل محدودیتهای بینالمللی از بازار ایران خارج شد.
البته در 3 سال اخیر با باز شدن مسیر واردات خودرو، سایپا بار دیگر به سمت چانگان رفت و مدلهای CS35 پلاس و CS55 را وارد کرده است اما باید گفت جای خالی محصولات دیگر این شرکت در بخش خودروهای الکتریکی در بازار ایران خالی است موضوعی که به دلیل عدم زیرساخت کافی در کشور بعید است به مرحله اجرا برسد.
در نمایشگاه خودروی شانگهای 2025، شرکت چانگان (Changan) با تمرکز ویژه بر روی خودروهای الکتریکی و هوشمند چندین مدل جدید و مفهومی از جمله خودروهای الکتریکی و هیبریدی را به نمایش گذاشته است.
برخی از مدلهای کلیدی که توسط چانگان رونمایی شدهاند، شامل موارد زیر هستند:
چانگان یونی-وی (UNI-V) iDD
- نسخه هیبریدی پلاگین (PHEV) از سدان اسپورت UNI-V.
- مصرف سوخت ترکیبی بسیار پایین و قدرت بالا.
- طراحی اسپرت با سقف شیبدار (Fastback).
دیپال G318
این کراس اوور که دارای یک موتور بنزینی در نقش ژنراتور و یک موتور برقی در نقش قوای محرکه است، امکان حرکت بصورت چهارچرخ محرک را داراست و قفل دیفرانسیل نیز بر روی این خودرو قرار گرفته است .
نام این خودرو از بزرگراه ملی G318 برگرفته شده، که در مرز چین و نپال واقع است.
این اسم حداقل برای مشتریان چینی میتواند یادآور مسیرهای کوهستانی باشد.
چانگان دیپال G318 به دو موتور برقی مجهز شده است، که هریک از آنها روی یکی از محورها قرار دارد.
مجموع خروجی این دو پیشرانه به 430 اسببخار میرسد.
یک پیشرانه درونسوز 1.5 لیتری هم در جلو نصب شده است، که به عنوان ژنراتور، 150 اسببخار قدرت تولید میکند.
چانگان دیپال S09
چانگان دیپال S09 به سامانه پلاگین-هیبرید شامل پیشرانه 1.5 لیتر توربوشارژ با 150 اسببخار قدرت (احتمالا در نقش ژنراتور)، مجهز شده است.
در تیپ پایه، یک موتور برقی با 314 اسببخار نیرو در محور عقب نصب میشود، درحالیکه تیپ گرانتر، با دو موتور برقی با مجموع قدرت 492 اسببخار عرضه خواهد شد.
شاسی بلند پرچمدار دیپال S09 از نسل دوم فناوری افزایش بُرد Super Range Extension 2.0 استفاده میکند.
پیشرانه این خودرو شامل موتور 1.5 لیتری توربوشارژر (به عنوان ژنراتور) و باتری فسفات آهن لیتیوم میشود.
این خودرو در نسخههای دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک عرضه میشود.
این خودرو با شعار «پرچمدار هوشمند خانوادگی شش نفره» وارد بازار رقابتی خودروهای انرژی نو (NEV) میشود و مستقیماً به مصاف رقبایی چون لی اتو L9 و آیتو M9 خواهد رفت.
چانگان اِی07 (Changan A07)
- یک سدان الکتریکی لوکس با طراحی مدرن و فناوری پیشرفته.
- برد حرکتی حدود 515 کیلومتر (طبق استاندارد CLTC).
- سیستم اینفوتیمنت هوشمند و قابلیتهای خودران سطح 2+.
چانگان دیپال (Deepal) SL03
- یک سدان تمامالکتریکی با قابلیت تعویض باتری (Battery Swap).
- برد حرکتی تا 700+ کیلومتر در نسخههای جدید.
انتهای پیام/