خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

دوشنبه، 08 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

راه آهن ناتمام سبزوار و مطالبه بر زمین مانده مردم

مهر | استان‌ها | دوشنبه، 08 اردیبهشت 1404 - 14:59
مشهد- امام جمعه سبزوار گفت: پروژه ریلی سبزوار از شهریور ۱۳۹۰ تا کنون به دلیل قطره چکانی بودن اعتبارات دولتی و تخصیص‌های بسیار اندک به این پروژه همچنان ناتمام مانده است.
سبزوار،پروژه،آهن،ريلي،مؤسسه،فاصله،پيمانكار،اتمام،پيگيري،جمعه ...

آیت الله غلامرضا مغیسه با بیان اینکه اتمام پروژه ریلی سبزوار سودهی و منفعت عمومی برای مردم این منطقه فراهم می‌کند، اظهار کرد: این خط ریلی، راه آهن سبزوار را به کاشمر و جنوب مشهد متصل می‌کند و تأثیر بسزایی در خط ریلی کشور دارد.
امام جمعه شهرستان سبزوار در مورد راه آهن شهرستان سبزوار گفت: یکی از مهمترین مؤلفه‌های پیشرفت در استانداردهای جهانی راه‌های مواصلاتی هوایی، زمینی، دریایی و ریلی است و با توجه به حیاتی بودن راه آهن برای سبزوار و انتفاع فراوان برای آحاد مردم و عام المنفعه بودن این موضوع و تأثیر بسزای آن در رشد اقتصادی منطقه، هیأت امنای مؤسسه آبادانی دیار سربداران مصوب کردند تا با قید اهمیت پیگیری اتصال سبزوار به شبکه سراسری راه آهن کشور توسط این مؤسسه انجام شود.
وی افزود: مؤسسه مذکور با کسب موافقت از وزارت راه و ترابری در سال ۷۸ که اکنون وزارت راه شهرسازی کنونی است با شرکت مهندسین مشاورین نترا قرارداد مطالعات پروژه راه آهن سبزوار را منعقد و هزینه مطالعات و حواشی آن توسط مؤسسه پرداخت شد.
مغیسه ادامه داد: این مؤسسه با استمرار و پیگیری شبانه روزی موفق به اخذ مصوبه هیئت دولت در سفر استانی به خراسان رضوی در سال ۸۵ برای اجرای پروژه راه آهن سبزوار شد.
در سال ۸۹ با پیگیری مستمر از هیأت دولت و سازمان برنامه و بودجه موفق شد تا ۱۰۰ درصد این امر را بر عهده دولت بگذارد..
امام جمعه سبزوار گفت: با تلاش‌ها و پیگیری‌های مؤثر در سال ۹۰ مناقصه توسط وزارت راه و شهرسازی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور برگزار و پیمانکار مشخص و خط تولید در تابستان ۹۰ تحویل پیمانکار زیرسازی راه آهن شد.
از شهریور ۱۳۹۰ تا کنون به دلیل قطره چکانی بودن اعتبارات دولتی و تخصیص‌های بسیار اندک به این پروژه همچنان پیمانکار زیرسازی مشغول بوده و کارگاه این پروژه با حرکت لاک پشتی فعال است.
امام جمعه سبزوار اظهار کرد: اکنون از ۴۸ کیلومتر مسیر پروژه، زیرسازی ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و برابر نامه کتبی معاون وزیر حدود ۴۲ کیلومتر از پروژه آماده ریل گذاری شده است.
در مجموعه عملیات‌های ساختمان‌های راه آهن، ایستگاه اصلی که در شرق سبزوار، ایستگاه میانی در کیلومتر ۲۷ پروژه، با پیشرفت حدود ۳۰ درصد در حال ساخت است و اکنون کارفرما در حال تأیید پیمانکار جدید است.
وی گفت: با تلاش‌های شبانه روزی از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳، موضوع تسهیلات ۳۰۰ میلیارد تومان از بانک ملت محقق شده و به میزان ۲۷ میلیارد تومان در پایان اسفند به حساب کارفرمای پروژه از مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان واریز شده است و تا پایان امسال فرصت جذب الباقی تسهیلات وجود دارد.
امیدواریم با جذب الباقی تسهیلات این پروژه به اتمام برسد.
مغیسه با اشاره به دیدار اخیر رهبر انقلاب خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب در این دیدار تاکید کردند که فاصله میان تصمیمات مسئولان و اجرای آن فاصله زیادی است و چه بسا تصمیم مهمی گرفته می‌شود و برنامه‌ای مصوب می‌شود و تا به مرحله اجرا برسد فاصله زیادی ایجاد می‌شود و در اثر فاصله تصمیم و اجرا، بر اثر تورم قیمت‌ها بالا می‌رود و مشکلاتی ایجاد می‌شود.
امام جمعه سبزوار یادآور شد: از جمله این موارد و طرح‌های نیمه تمامی که میان تصمیم و اجرا فاصله چندین ساله به طول انجامیده است، مسئله پروژه سبزوار است.
این پروژه موجب اتصال راه آهن، شمال به جنوب از طریق سبزوار می‌شود و برای کل کشور کارایی زیادی دارد و امیدواریم با تسهیلاتی که اختصاص داده شده این پروژه به اتمام برسد و تحولی در منطقه سبزوار ایجاد شود..
وی تصریح کرد: این خط ریلی، سبزوار را به خلیل آباد کاشمر و راه آهن جنوب را به مشهد و شهرهای در مسیر متصل می‌کند.
از دولت مطالبه داریم که این پروژه طولانی نشود و با طولانی شدن پروژه باید مبلغ بیشتری صرف آن شود، با اتمام و پیگیری زودتر مبالغ کمتری هزینه می‌شود و برای منطقه سودهی بیشتری ایجاد خواهد کرد.