شناسایی ۷۵ درصد مدارس غیراستاندارد در خراسان رضوی
مشهد - مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بر تأمین فضای آموزشی عادلانه برای دانشآموزان تاکید و از شناسایی ۷۵ درصد مدارس غیراستاندارد در استان و جمعآوری مدارس خشتی، گلی و کانکسی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، مصطفی اسدی ظهر دوشنبه در نخستین نشست خبری خود همزمان با بزرگداشت روز معلم با تاکید بر نقش محوری معلمان در توسعه جامعه اظهار کرد: اگر به دنبال پیشرفت در اقتصاد، فرهنگ، سیاست و سایر زمینهها هستیم، باید چالشهای موجود در آموزش و پرورش را مورد توجه قرار دهیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، معلمان را تراز جامعه و سازندگان تمدنها خواند و افزود: سعادت یک جامعه در گرو تلاش معلمان است.
جوامعی که معلمان در آنها مورد احترام و در صدر قرار دارند، به پیشرفتهای چشمگیری دست یافتهاند.
وی با اشاره به اهمیت نقش رسانهها در ارتقای جایگاه آموزش و پرورش، تصریح کرد: رسانهها میتوانند با طرح انتقادات سازنده و مطالبهگری از دستگاههای مختلف، به بهبود وضعیت موجود کمک کنند.
اسدی، اقدام اخیر رئیسجمهور در راستای نهضت عدالت آموزشی را قابل تحسین دانست و خواستار توجه بیشتر به رفع نگرانیها و دغدغههای موجود در این حوزه، به ویژه در زمینه فضای آموزشی شد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به شناسایی مدارس نیازمند تخریب و بازسازی در استان، ابراز امیدواری کرد که تا پایان سال، تمامی این مدارس شناسایی و پروژههای مرتبط با آنها اجرا شود.
وی، برنامه عدالت آموزشی را نیازمند همکاری مردم و مسئولین دانست و نقش رسانهها در پوشش رسانهای پیشرفتها و ثبت آنها را حیاتی خواند.
اسدی با اشاره به تلاش برای بازگشت به هویت اصلی و دوران طلایی ایران در عرصه علم، تاکید کرد که اندیشه و تفکر، توانایی تولید فناوریهای پیشرفته را به ما میدهد و اجازه تجاوز به حدود کشورمان را نمیدهد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی، تمرکز بر کیفیت آموزشی و کاربرد هوش مصنوعی را از اولویتهای این اداره کل اعلام کرد و از تشکیل کارگروهی در این زمینه در استان خبر داد.
وی در خصوص پروندههای خشونتهای برخی معلمان در سیستم آموزشی، با تاکید بر طی شدن مراحل قانونی و رسیدگی به تخلفات اداری، گفت: وجود یک درصد معین از تخلفات در هر جامعه طبیعی است و نباید یک یا چند مورد خطا باعث تغییر ادراک کلی ما از کل معلمان و سیستم آموزشی شود.
ورود پلیس برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس
اسدی با اشاره به آغاز نهضت ملی عدالت آموزشی، بر تأمین فضای آموزشی عادلانه برای دانشآموزان تاکید کرد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی از شناسایی ۷۵ درصد مدارس غیراستاندارد در استان و جمعآوری مدارس خشتی، گلی و کانکسی خبر داد.
وی در پاسخ به سوالی درباره تفاهمنامه فراجا و آموزشوپرورش، از اجرای برنامه نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان با همکاری ۱۳ دستگاه از جمله فراجا خبر داد و افزود: این برنامه با هدف پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در ابعاد ترویجی و آموزشی اجرا میشود.
ساماندهی ۶۱ هزار دانشآموز تبعه خارجی
اسدی همچنین از وجود ۶۱ هزار دانشآموز تبعه خارجی در استان با کد اعلامی از سوی استانداری خبر داد.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به افزایش شهریه مدارس غیردولتی بر اساس پیشنهاد مدارس و اعلام آن به ادارات کل استانها، تاکید کرد: دریافت وجه اضافه هنگام ثبتنام غیرقانونی است و مورد تأیید نیست.
مدارس باید شهریه ثابت سال گذشته را به شکل علیالحساب برای سال تحصیلی ۱۴۰۴ در نظر بگیرند.
وی با اشاره به افت معدل دانشآموزان به دلیل مفهومی شدن سوالات امتحانات نهایی، از افزایش ۴۵ صدم نمرهای معدل کل دانشآموزان استان و قرارگیری خراسان رضوی در بین ۵ استان برتر از نظر سطح نمره خبر داد.