تفاهمنامه با پلیس؛ امنیت اطراف مدرسه بدون حضور پلیس در کلاس - تسنیم
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: تفاهم نامه با پلیس بیشتر با هدف کاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان در اطراف مدارس منعقد شده، چرا که آموزش و پرورش خارج از فضای مدرسه امکان کنشگری ندارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش، امروز در نشست خبری با رسانهها که در دبیرستان دخترانه شاهد حضرت معصومه منطقه 6 برگزار شد، درباره امتحانات نهایی اظهار کرد: نمرات امتحانات نهایی دانشآموزان در سال 1403 نسبت به 1402، بهطور متوسط 55 صدم نمره افزایش داشته است.
یعنی میانگین نمرات نیم نمره رشد کرده است.
هیچ استانی کاهش میانگین نمره نسبت به سال 1402 نداشته و بیشترین افزایش نمره، با یک نمره، مربوط به استان یزد بوده است.
سرانجام کنکور چه شد؟
وی افزود: در کنکور سراسری سال 1404، بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام دروس پایه دوازدهم تأثیر قطعی 60 درصدی دارند و معدل نمرات پایه یازدهم تأثیر مثبت خواهد داشت.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در کنکور 1405، شش درس از پایه یازدهم امتحان نهایی خواهند داشت و تمام دروس پایه دوازدهم نیز بهصورت نهایی برگزار میشوند.
سهم نمرات دروس پایه یازدهم 17 درصد و پایه دوازدهم 43 درصد خواهد بود.
فرهادی گفت: در کنکور 1406 و پس از آن، تمام دروس پایههای یازدهم و دوازدهم نهایی خواهند شد و سهم نمرات پایه یازدهم 20 درصد و پایه دوازدهم 40 درصد خواهد بود.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: معاون پرورشی جدید وزارت آموزش و پرورش، با سابقهای 10 ساله در حوزه فعالیتهای فرهنگی، انتخاب شده و این معاونت با قدرت فعالیت خود را آغاز کرده است.
هدف آن است که هر دانشآموز در طول سال تحصیلی، یکبار به اردوی دانشآموزی اعزام شود که این مسئله از جمله تکالیف برنامه هفتم توسعه است.
وی درباره مراقبت از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی گفت: با تشکیل کارگروه "نماد" یا نظام مراقبت از دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی، در پی حمایت از آنان هستیم.
در همین راستا، خط تلفن 1570 برای کمک به دانشآموزان راهاندازی شده است.
هدف این است که دانشآموزان نسبت به آسیبهای اجتماعی آگاهی یابند.
در این مسیر، افزایش توانمندی معلمان در حوزه آسیبهای اجتماعی، بهرهگیری از ظرفیت تربیتبدنی برای کاهش این آسیبها، توانمندسازی مدیران و معاونان مدارس، آموزش جهت شناسایی دانشآموزان آسیبدیده یا در معرض خطر، و افزایش تعداد مشاوران مدارس، مد نظر قرار دارد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: باید گفتمان غالب در آموزش و پرورش از معیشت به تربیت تغییر یابد.
البته موضوع معیشت، رفاه و مسائل مربوط به آن را نیز باید پیگیری کنیم، اما نباید اجازه دهیم این مسائل بهانهای برای توقف امور تربیتی باشند.
همچنین اگر اقدامی در راستای بهبود رفاه و معیشت معلمان انجام شد، ضرورتی ندارد در فضای عمومی جامعه اطلاعرسانی شود.
سپاسکارت معلمان آماده شد
فرهادی درباره پرداخت مزایای جانبی به معلمان گفت: سپاسکارت معلم طراحی شده است.
از تمام بانکها دعوت به همکاری شد و در نهایت، یک بانک منتخب با مشارکت در طراحی این کارت رفاهی برای معلمان انتخاب شد.
معلم بدون رتبه نداریم
وی با اشاره به اینکه هماکنون هیچ معلمی بدون رتبه نیست، اظهار کرد: احکام رتبهبندی بیش از 200 هزار معلم باقیمانده تا پیش از سال 1403 صادر شده است.
44 درصد از حقوقبگیران دولت متعلق به آموزش و پرورش هستند و پرداخت بهموقع حقوق بسیار حائز اهمیت است.
برای نخستینبار، در فروردینماه، حقوق معلمان از بستر وب و از تمام استانها جمعآوری شد که این امر موجب تسریع روند پرداختها در آینده خواهد شد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به چاپ سالنامه آماری این وزارتخانه گفت: این سالنامه در اختیار پژوهشگران قرار خواهد گرفت.
رشد 68 درصدی بودجه آموزش و پرورش
وی با اشاره به رشد 68 درصدی بودجه وزارت آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته گفت: با این حال، همچنان به افزایش بودجه نیاز داریم.
پذیرش دانشجویان سایر دانشگاهها در دانشگاه فرهنگیان
فرهادی با اشاره به تدوین آییننامه پذیرش دانشجو از میان دانشجویان دو سال پایانی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد سایر دانشگاهها در دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشجویان باید در رقابتی که جزئیات آن اعلام خواهد شد شرکت کنند.
آییننامه مربوطه تنظیم و در دولت تصویب شده است.
آییننامه جدید رتبهبندی معلمان در راه است
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه این نشست خبری، در پاسخ به سوالی درباره تأثیر اجرای رتبهبندی معلمان بر کیفیت کار آنان گفت: تلاش شده رتبهبندی معلمان مدرکمحور نباشد، هرچند رتبهبندی فعلی نیز بینقص نیست.
اکنون این طرح در مسیر آرامش قرار گرفته و باید بهسمت بهبود پیش برویم؛ از جمله افزایش نقش معلمان در انتخاب اعضای هیئت ممیزه.
وی افزود: آییننامه جدید رتبهبندی باید تدوین شود.
تاکنون بیش از 30 جلسه کاری در وزارت آموزش و پرورش درباره آن برگزار شده و پس از نهایی شدن، برای تصویب به دولت ارائه خواهد شد.
فرهادی درباره توسعه بیرویه مدارس غیردولتی بیان کرد: مدارس غیردولتی دارای قانون مصوب هستند و وزارت آموزش و پرورش بر اساس آن اقدام میکند.
تا زمانی که این قانون برقرار است، موظف به اجرای آن هستیم.
مجوز تأسیس مدارس غیردولتی نیز بر اساس همین قانون صادر میشود.
البته رویکرد ما این است که همه افراد به آموزش رایگان دسترسی داشته باشند و انتخاب مدرسه غیردولتی، یک انتخاب باشد، نه یک اجبار.
اگر در حال حاضر چنین نیست، این وضعیت مورد تأیید آموزش و پرورش نیست.
تجهیز هنرستانها با ظرفیت اموال تملیکی
وی با اشاره به تمرکز بر استفاده از ظرفیت سازمان اموال تملیکی برای تجهیز هنرستانها گفت: بهعنوان نمونه، برای هنرستان دخترانه، چرخ خیاطی یا پارچه تأمین خواهد شد.
فرهادی درباره آمار دانشآموزان بازمانده از تحصیل گفت: هیچ دانشآموزی نیست که به آموزش و پرورش مراجعه کرده و به دلیل عدم موفقیت در ثبتنام، از تحصیل بازمانده باشد.
رئیسجمهور تاکنون 27 جلسه با مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره افزایش کیفیت تدریس در مدارس و تحقق عدالت آموزشی برگزار کرده است.
احیای قانون جرمانگاری بازماندن از مدرسه
وی افزود: در حوزه حقوق کودک و پیگیری قضایی برای ممانعت از تحصیل دانشآموزان، قانون مشخصی وجود ندارد و آموزش و پرورش فقط میتواند دلایل عدم حضور دانشآموزان در مدرسه را پیگیری کند.
تعداد دانشآموزان بازمانده از تحصیل در دوره ابتدایی بسیار اندک است، اما در دوره متوسطه، بهویژه به دلیل انگیزههای اقتصادی و اشتغال، آمار افزایش مییابد.
برای بازگرداندن این افراد به مدرسه، نیاز به همراهی سایر نهادها داریم.
در سال تحصیلی گذشته، حدود 700 هزار ترک تحصیل و بازمانده از تحصیل در تمام مقاطع ثبت شده است.
روز گذشته، جلسهای با مسئولان دستگاههای مختلف از جمله سازمان بهزیستی برگزار شد و در تلاش هستیم قانون جرمانگاری بازماندن دانشآموزان از مدرسه احیا شود.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره تفاهمنامه این وزارتخانه با نیروی انتظامی گفت: این تفاهمنامه پیشتر نیز وجود داشته و امر جدیدی نیست.
متن تفاهمنامه منتشر شده و مغایرتی با قانون ندارد.
همکاری پلیس با آموزش و پرورش، تا پیش از ورود به مدرسه است.
باید بپذیریم که مجرمان نباید در نزدیکی مدارس حضور داشته باشند و با استفاده از ظرفیت پلیس در اطراف مدارس، فضای سالمتری فراهم شود.
وی تأکید کرد: این تفاهمنامه بههیچوجه به معنای حضور پلیس در داخل مدارس نیست.
پلیس و آموزش و پرورش پیشتر نیز تجربههای موفقی در اجرای طرح "همیاران پلیس" داشتهاند؛ طرحی که در آن، دانشآموزان خود را ضابط نظم دانسته و حتی به والدین در موارد تخلفات رانندگی تذکر میدادند.
این اقدامات به آموزش نظم و قانونمداری به دانشآموزان کمک میکرد.
فرهادی متذکر شد: تفاهمنامه با پلیس، عمدتاً با هدف کاهش آسیبهای اجتماعی در اطراف مدارس و در شرایطی تنظیم شده که آموزش و پرورش در بیرون از مدرسه امکان اقدام مستقیم ندارد.
این تفاهمنامه با رویکرد کنترل و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و حمایت از دانشآموزان آسیبدیده تدوین شده است.
ما همه اجزای یک نظام حکمرانی هستیم و باید با همراهی یکدیگر، در جهت ارتقای سلامت و آرامش شهروندان تلاش کنیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره تنبیه بدنی دانشآموزان گفت: این موارد بسیار محدود و در حد انگشتشمار در میان میلیونها دانشآموز است؛ البته حتی یک مورد نیز زیاد است و نباید آن را به پای تمام معلمان نوشت.
اخراج حکم معلمانی که تنبیه بدنی میکنند
فرهادی ادامه داد: موضع آموزش و پرورش در برابر تنبیه بدنی کاملاً جدی است.
اگر این تنبیه منجر به آسیب جسمی به دانشآموز شود، قطعاً منجر به اخراج خواهد شد.
مطابق قانون، ابتدا معلم متخلف تعلیق میشود تا پروندهاش بررسی گردد.
در صورت امکان اصلاح، به او آموزش داده میشود، و در غیر این صورت، باید کلاس درس را ترک کند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره سنجش سلامت روان معلمان در بدو استخدام گفت: در این زمینه قانون داریم و تلاش میکنیم که در بخش مصاحبه، صرفاً مسائل مرتبط با گزینش مطرح نباشد.
هدف آن است که سلامت جسمی، فن بیان، روحیات و خلقیات افراد نیز ارزیابی و امتیازبندی شود.
وی درباره صدور کارت پایان خدمت برای معلمان فارغالتحصیل دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی اظهار کرد: تا پیش از سال 1393، قانون معافیت متعهدین خدمت به این صورت بود که افراد میتوانستند در مراکز پلیس تعهد بدهند و کارت معافیت دریافت کنند.
اما پس از آن، این روند به صدور کارت پایان خدمت تغییر یافت؛ به این معنا که پس از اتمام دروس، گذراندن دوره آموزشی نظامی الزامی شد و افراد از سوی فراجا برای آموزش معرفی میشوند.
تا این مرحله مشکلی وجود ندارد، اما به دلایلی که خارج از حوزه آموزش و پرورش بود، اجرای این فرآیند متوقف شده بود.
پس از آگاهی از این موضوع، جلساتی با فراجا و سپاه برگزار کردیم و اکنون مسئله حل شده است.
بنابراین، معلمان پس از گذراندن دوره آموزشی، میتوانند کارت پایان خدمت خود را دریافت کنند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره خروجی و ورودی این وزارتخانه در سال 1404 گفت: از وضعیت نگرانکننده خارج شدهایم و در مهر 1404، با توجه به فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و همچنین ادامه همکاری معلمان بازنشسته، تنش ناشی از کمبود نیروی انسانی را نخواهیم داشت.
سال گذشته، 40 هزار معلم که شرایط بازنشستگی داشتند، به خدمت خود ادامه دادند.
ادامه خدمت برای تمام معلمانی که شرایط بازنشستگی دارند اما تمایل به استمرار خدمت دارند، فراهم است.
وی اضافه کرد: پیشبینی ما این است که بیش از 60 هزار نفر شرایط بازنشستگی دارند و امیدواریم تمام آنها به خدمت خود ادامه دهند.
انتهای پیام/