خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

سه شنبه، 09 اردیبهشت 1404
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

ضرورت افزایش سهم تهران در نوسازی تاکسی‌ها و گسترش تاکسی‌های برقی

باشگاه خبرنگاران | اجتماعی و حوادث | سه شنبه، 09 اردیبهشت 1404 - 15:58
عضو شورای شهر تهران گفت: روند نوسازی تاکسی های فرسوده بسیار کند است.
تهران،فرسوده،خودرو،برقي،تاكسي،نوسازي،نفر،شهر،هوا

باشگاه خبرنگاران جوان - ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به گزارش رئیس سازمان تاکسیرانی، خطاب به مهدی چمران گفت: من آمار ثبت‌نام یک مرحله از ایران خودرو را می‌خوانم، زیرا سرکار خانم مالکی فرمودند که سال گذشته کل شهر تهران توانسته است ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده را جایگزین کرده و ۱۵۰۰ تاکسی نو دریافت نماید.
در این زمینه، طبق اطلاعات سایت ایران خودرو، آقای تشکری اشاره کرده‌اند که تعداد کل متقاضیان در این مرحله حدود ۹۸۶ نفر بوده است.
همچنین، تعداد ۲۳۲۴۰۹ نفر متقاضی طرح عادی، ۶۱۲۸۱۲ نفر متقاضی طرح جهانی، و ۱۴۰ هزار و ۹۸۱ نفر متقاضی طرح خودرو‌های فرسوده، که تاکسیرانی نیز در دل این طرح‌ها قرار دارد، ثبت‌نام کرده‌اند.
این آمار تنها مربوط به یک مرحله است.
او ادامه داد؛ حال، اگر فرض کنیم که حداقل ۱۰ درصد از این تعداد برندگان بوده و خودرو دریافت کرده‌اند، این به معنی واگذاری حدود ۹۸ هزار خودرو است.
در این شرایط، سهم تهران از ۱۴۰ هزار و ۹۸۶ نفر ثبت‌نام‌کننده که قصد داشتند خودرو‌های فرسوده خود را جایگزین کنند، می‌شود حدود ۱۴ هزار خودرو.
با فرض اینکه حداقل ۱۰ درصد از متقاضیان پاسخ داده شوند، این تعداد به حدود ۱۵ هزار دستگاه برای خودرو‌های فرسوده خواهد رسید.
سهم تهران از این تعداد در یک سال، تنها ۱۵۰۰ دستگاه است.
اگر ایران خودرو تنها یک بار در سال ثبت‌نام انجام دهد، این آمار به معنای ثبت‌نام در حداقل دو یا سه مرحله خواهد بود.
در این صورت، چرا باید اولویت‌گذاری برای نوسازی تاکسی‌ها در تهران اینگونه باشد که سهم تهران تنها ۱۵۰۰ دستگاه در سال باشد؟
امانی گفت؛ با فرض اینکه ۸۰ هزار خودرو در تهران وجود داشته باشد که ۵۰ درصد آنها فرسوده باشند، یعنی حدود ۴۰ هزار خودرو فرسوده در تهران داریم.
حال، با این حجم از خودرو‌های فرسوده، نوسازی ۱۵۰۰ دستگاه در سال به چه معناست؟
این امر نشان می‌دهد که با این وضعیت، فرآیند نوسازی بسیار کند خواهد بود و آلودگی هوا همچنان ادامه خواهد داشت.
این نکته را باید به‌عنوان نماینده مردم از این تریبون مطرح کنم و از دولت، وزارت سمت و خودروسازان تقاضا داشته باشم که به این موضوع توجه جدی داشته باشند.
قطره‌ای از نوسازی تاکسی‌ها در تهران قادر به پاسخگویی به نیاز نیست و آلودگی هوا همچنان ادامه خواهد داشت.
این عضو شورای شهر تهران گفت؛ نکته دوم مربوط به تاکسیرانی است.
آقای چمران، در حالی که اتوبوس‌های برقی در سطح شهر تهران در دو خط به‌کارگیری شده‌اند، تاکسی‌های برقی هنوز در تهران مشاهده نمی‌شوند.
البته آقای مظفر فرمودند که ۱۷۰۰ تاکسی برقی وارد شده، ولی تنها ۱۸۰ عدد از آنها در حال فعالیت هستند.
این ۱۸۰ تاکسی کجا فعالیت می‌کنند؟
آیا در خطوط ویژه هستند؟
چرا به‌ندرت در سطح شهر شاهد تاکسی برقی هستیم؟
این موضوع نیازمند توجه بیشتر است تا استفاده از تاکسی‌های برقی در تهران گسترش یابد و مشکلات آلودگی هوا کاهش یابد.
این موارد، به‌ویژه در زمینه نوسازی تاکسی‌ها و استفاده از تاکسی‌های برقی، نیازمند اقدامات فوری و جدی است تا وضعیت آلودگی هوا و مشکلات مربوط به خودرو‌های فرسوده در تهران بهبود یابد.
در واکنش به گزارش رئیس سازمان تاکسیرانی، خطاب به مهدی چمران گفت: من آمار ثبت‌نام یک مرحله از ایران خودرو را می‌خوانم، زیرا سرکار خانم مالکی فرمودند که سال گذشته کل شهر تهران توانسته است ۱۵۰۰ تاکسی فرسوده را جایگزین کرده و ۱۵۰۰ تاکسی نو دریافت نماید.
در این زمینه، طبق اطلاعات سایت ایران خودرو، آقای تشکری اشاره کرده‌اند که تعداد کل متقاضیان در این مرحله حدود ۹۸۶ نفر بوده است.
همچنین، تعداد ۲۳۲۴۰۹ نفر متقاضی طرح عادی، ۶۱۲۸۱۲ نفر متقاضی طرح جهانی، و ۱۴۰ هزار و ۹۸۱ نفر متقاضی طرح خودرو‌های فرسوده، که تاکسیرانی نیز در دل این طرح‌ها قرار دارد، ثبت‌نام کرده‌اند.
این آمار تنها مربوط به یک مرحله است.
او ادامه داد؛ حال، اگر فرض کنیم که حداقل ۱۰ درصد از این تعداد برندگان بوده و خودرو دریافت کرده‌اند، این به معنی واگذاری حدود ۹۸ هزار خودرو است.
در این شرایط، سهم تهران از ۱۴۰ هزار و ۹۸۶ نفر ثبت‌نام‌کننده که قصد داشتند خودرو‌های فرسوده خود را جایگزین کنند، می‌شود حدود ۱۴ هزار خودرو.
با فرض اینکه حداقل ۱۰ درصد از متقاضیان پاسخ داده شوند، این تعداد به حدود ۱۵ هزار دستگاه برای خودرو‌های فرسوده خواهد رسید.
سهم تهران از این تعداد در یک سال، تنها ۱۵۰۰ دستگاه است.
اگر ایران خودرو تنها یک بار در سال ثبت‌نام انجام دهد، این آمار به معنای ثبت‌نام در حداقل دو یا سه مرحله خواهد بود.
در این صورت، چرا باید اولویت‌گذاری برای نوسازی تاکسی‌ها در تهران اینگونه باشد که سهم تهران تنها ۱۵۰۰ دستگاه در سال باشد؟
امانی گفت؛ با فرض اینکه ۸۰ هزار خودرو در تهران وجود داشته باشد که ۵۰ درصد آنها فرسوده باشند، یعنی حدود ۴۰ هزار خودرو فرسوده در تهران داریم.
حال، با این حجم از خودرو‌های فرسوده، نوسازی ۱۵۰۰ دستگاه در سال به چه معناست؟
این امر نشان می‌دهد که با این وضعیت، فرآیند نوسازی بسیار کند خواهد بود و آلودگی هوا همچنان ادامه خواهد داشت.
این نکته را باید به‌عنوان نماینده مردم از این تریبون مطرح کنم و از دولت، وزارت سمت و خودروسازان تقاضا داشته باشم که به این موضوع توجه جدی داشته باشند.
قطره‌ای از نوسازی تاکسی‌ها در تهران قادر به پاسخگویی به نیاز نیست و آلودگی هوا همچنان ادامه خواهد داشت.
این عضو شورای شهر تهران گفت؛ نکته دوم مربوط به تاکسیرانی است.
آقای چمران، در حالی که اتوبوس‌های برقی در سطح شهر تهران در دو خط به‌کارگیری شده‌اند، تاکسی‌های برقی هنوز در تهران مشاهده نمی‌شوند.
البته آقای مظفر فرمودند که ۱۷۰۰ تاکسی برقی وارد شده، ولی تنها ۱۸۰ عدد از آنها در حال فعالیت هستند.
این ۱۸۰ تاکسی کجا فعالیت می‌کنند؟
آیا در خطوط ویژه هستند؟
چرا به‌ندرت در سطح شهر شاهد تاکسی برقی هستیم؟
این موضوع نیازمند توجه بیشتر است تا استفاده از تاکسی‌های برقی در تهران گسترش یابد و مشکلات آلودگی هوا کاهش یابد.
این موارد، به‌ویژه در زمینه نوسازی تاکسی‌ها و استفاده از تاکسی‌های برقی، نیازمند اقدامات فوری و جدی است تا وضعیت آلودگی هوا و مشکلات مربوط به خودرو‌های فرسوده در تهران بهبود یابد.