۱۴ هزار فرهنگی آذربایجان شرقی در فرآیند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند
تبریز- مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تشریح برنامههای هفته معلم، از انتخاب معلمان نمونه، توسعه فضاهای آموزشی و اجرای طرحهایی برایی بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسفندیار صادقی بعدازظهر سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با تأکید بر لزوم ارتقای جایگاه معلمان، اظهار کرد: در فرآیند انتخاب معلمان نمونه، ۱۴ هزار نفر از فرهنگیان واجد شرایط مشارکت داشتند که در نهایت ۲۳۰۰ نفر در سطح مدرسه، ۱۳۲ نفر در سطح منطقه و پنج نفر در سطح استان به عنوان معلم نمونه معرفی شدند.
همچنین، چهار معلم از مدارس غیردولتی نیز در فهرست برگزیدگان قرار گرفتند.
وی افزود: در بخش عوامل کیفیتبخشی نیز از میان ۵۱۴۴ نفر، ۱۴۶ نفر در سطح منطقه و پنج نفر در سطح استان برگزیده شدند که شامل مدیران، معاونان، مربیان و فعالان آموزشی هستند.
صادقی با اشاره به برنامههای هفته معلم، گفت: زنگ سپاس معلم، مسابقات فرهنگی و ورزشی، شب شعر، آئین تجلیل از معلمان نمونه و شهدای فرهنگی، دیدار با مسئولان استانی و غبارروبی مزار شهدا از جمله این برنامههاست.
وی از اجرای طرح «شنبههای نظارتی» خبر داد و تصریح کرد: بازدیدهای منظم از مدارس در حال انجام است تا کیفیت آموزشی و تربیتی مدارس ارزیابی شود.
به گفته او، تراکم بالای دانشآموز در برخی مدارس غیردولتی و استقبال بالای اولیا از این مدارس، چالشهایی در مدیریت آموزش ایجاد کرده است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان تأکید کرد: دریافت کمکهای مردمی در مدارس نباید اجباری باشد و هیچ مدیری اجازه اجبار ندارد، هرچند مشارکت داوطلبانه اولیا اقدامی مثبت و مؤثر در ارتقای آموزش است.
صادقی با اشاره به عملکرد بهتر مدارس دولتی در امتحانات نهایی نسبت به مدارس غیرانتفاعی، افزود: این مدارس باید از نظر کیفی مورد توجه بیشتری قرار گیرند، چراکه بخشی از بار آموزش استان را به دوش میکشند.
وی همچنین از آغاز طرح نهضت توسعه فضاهای آموزشی در استان خبر داد و گفت: در فاز نخست این طرح، ۲۳۱ پروژه شامل بیش از ۱۱۰۰ کلاس درس با مشارکت مردم و حمایت دولت تا پایان سال ۱۴۰۴ تکمیل خواهد شد.
صادقی اظهار کرد: در ۵۴ روستای استان تنها یک معلم برای یک دانشآموز و در ۷۳ روستا یک معلم برای دو دانشآموز تدریس میکند؛ شرایطی که در سطح جهانی نیز کمنظیر است.
به گفته وی، این آمار ضرورت توسعه عدالت آموزشی را آشکار میسازد.
وی با بیان اینکه دولت چهاردهم نگاه ویژهای به آموزش و پرورش دارد، گفت: اگر مردم در ساخت و تجهیز پروژههای آموزشی مشارکت داشته باشند، در نگهداری آنها نیز احساس مسئولیت خواهند کرد.
مردمیسازی آموزش از سیاستهای کلان دولت است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان با اشاره به طرح شناسایی دانشآموزان بازمانده از تحصیل، گفت: پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی به ۹۹.۴ درصد رسیده و از میان دانشآموزان شناساییشده، ۴۶۳ نفر فاقد محل سکونت مشخص بوده و اطلاعات تماس ۲۷ نفر در دسترس نبود.
همچنین حدود ۶۰۰ نفر به دلایلی همچون بیماری، فقر، مشکلات ذهنی یا بیانگیزگی از تحصیل بازمانده بودند که پنج نفر از آنها به مدرسه بازگشتند و سه نفر نیز فوت کردهاند.
صادقی همچنین نسبت به استفاده بیرویه دانشآموزان از تلفن همراه هشدار داد و از خانوادهها خواست با نظارت بیشتر، مانع افت تحصیلی فرزندان خود شوند.
وی در ادامه از طرح آموزش زبان ترکی در مدارس خبر داد و گفت: تحقق این طرح منوط به تربیت معلم متخصص و فراهمسازی زیرساختهای لازم است.
در بخش پایانی نشست، صادقی به موفقیت دانشآموزان المپیادی استان در مسابقات بینالمللی صربستان اشاره کرد و گفت: از پنج دانشآموز اعزامی، چهار نفر موفق به کسب مدال شدند که سه مدال آن طلا بود.
وی تأکید کرد: حمایت از استعدادهای درخشان از اولویتهای آموزش و پرورش استان است و هیچ دانشآموز نخبهای نباید احساس بیپشتوانگی کند.