خبیر‌نیوز | خلاصه خبر

جمعه، 21 اردیبهشت 1403
سامانه هوشمند خبیر‌نیوز با استفاده از آخرین فناوری‌های هوش مصنوعی، اخبار را برای شما خلاصه می‌نماید. وقت شما برای ما گران‌بهاست.

نیرو گرفته از موتور جستجوی دانش‌بنیان شریف (اولین موتور جستجوی مفهومی ایران):

مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان

مشرق | اجتماعی و حوادث | شنبه، 08 اردیبهشت 1403 - 18:47
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از مسمومیت ۱۰ نفر(از ابتدای سال جاری تاکنون) از هم استانی‌ها در شهرستان‌های بیجار، سقز و مریوان، به علت خوردن قارچ سمی فصلی خبر داد.
سمي،قارچ،خوراكي،مصرف،خوردن،ابتداي

به گزارش مشرق، فرزام بیدارپور اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۰ نفر در استان، به علت خوردن قارچ سمی فصلی دچار مسمومیت شده‌اند.
وی با بیان اینکه این افراد از ابتدای سال جاری تاکنون بر اثر خوردن قارچ مسموم شده‌اند، گفت: مسمومیت‌ها از شهرهای بیجار، سقز و مریوان گزارش شده‌اند.
وی با بیان اینکه به علت بارندگی در فصل بهار قارچ‌های خودروی زیادی در طبیعت رشد می‌کنند که خیلی از آن‌ها سمی هستند، گفت: برای پیشگیری از هرگونه مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی درخواست می‌شود افراد از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع‌آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری کنند.
معاون امور بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه، قارچ‌های سمی بسیار شبیه قارچ‌های خوراکی هستند و به‌ظاهر تفاوتی با آنها نداشته و معمولاً غیرقابل شناسایی هستند، ابراز کرد: تنها راه حل برای تشخیص سمی نبودن قارچ‌ها تشخیص آزمایشگاهی است.
بیدارپور تصریح کرد: سم قارچ خوراکی فاقد پادزهر بوده و تنها می‌توان با مصرف نکردن از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.
وی یادآور شد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال به‌صورت تأخیری و بین ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو، هر چه سریع‌تر بیمار باید به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.